Album van de week Germanico in Germania

Zangleraar Nicola Porpora legde in de achttiende eeuw het fundament voor het Italiaanse belcanto. Hij bracht de legendarische castraten Farinelli en Caffarelli voort. Hij onderwees de beroemde librettist Metastasio en componist Joseph Haydn. Maar zijn meer dan veertig opera’s werden vergeten. Tot nu.
‘Het is om te huilen als je ziet dat Porpora niet meer te eten heeft’

Op last van het Vaticaan geen zangeressen in de opera

Een van de drijvende krachten achter deze ontwikkeling is countertenor Max Emanuel Cencic. Porpora’s 250ste sterfdag was voor hem reden om de opera Germanico in Germania op te nemen. Het werk beleefde zijn première begin februari 1732 in Rome, waar op last van het Vaticaan verboden was om met zangeressen te werken op het toneel. De vrouwenrollen gaf Porpora dus aan jongenssopranen. De ster van de eerste uitvoering was zijn leerling Caffarelli, een schaamteloos en ordinair mens, van wie Porpora een afkeer had, maar in de ogen van de componist wel de beste castraat die Italië voortbracht. Waar Farinelli roem vergaarde met de virtuoze acrobatiek van de sopraan, lag de magie van Caffarelli in een warme mezzo-klank. Het publiek koesterde een liefde voor lage noten door een hoge stem, die konden verleiden door hun sensualiteit en emotionele lading. Dat is in Germanico in Germania terug te horen in de prachtige langzame aria Parto, ti lascio, o cara, die halverwege akte twee het dramatische kantelpunt van de opera vormt. Op de nieuwe opname prachtig vertolkt door Canadese mezzo Mary-Ellen Nesi.
Porpora leerde Haydn de fundamenten van het componeren

De barokcomponisten hadden een fijnzinnig gevoel voor wat er in de mensen omgaat, en hoe ze die gevoelens konden bespelen. Dat gold ook voor Porpora, die als leraar en componist de zangkunst in de achttiende eeuw opstuwde tot een nooit meer gehoord hoogtepunt, en onherhaalbaar omdat het ras van de castraten is uitgestorven. Bij het schrijven van opera’s moest hij het – zoals al zijn tijdgenoten – afleggen tegen het genie Händel. Porpora leefde in een tijd dat zangers de baas waren. Componisten waren hun voetveeg. Alleen Händel wist zich door zijn temperament daaraan te onttrekken.Maar dat Porpora grote kwaliteiten had, mag wel blijken uit de woorden van Haydn, die de Italiaan in Wenen als jongeman ontmoette. ‘Ik schreef vloeiend, maar niet foutloos’, herinnerde Haydn zich, ‘totdat ik het geluk had de ware fundamenten van het componeren te leren van de gevierde Porpora.’
Aanbevolen opnamen
Lees en luister ook
Favorieten van Franco Fagioli
Top 10 Countertenoren
Instrument Countertenor
Top 10 Barokcomponisten
Album van de week Kožená zingt Monteverdi
Muziek en Castraten






