Top 10 Sensuele klassieke muziek

Liefde en muziek zijn zowel in de pop als in de klassieke muziek onlosmakelijk met elkaar verbonden. Naast de talloze liefdesliederen en liefdesaria’s kunnen echter ook gewone noten, zonder verklarende tekst, abstracte noten in de klassieke muziek sensueel zijn, prikkelen en gevoelens van liefde en verlangen oproepen. Een prachtige kans voor een top tien van de meest verleidelijke, meest sensuele en meest liefdevolle klassieke muziek, want de alles overkoepelende liefde kent plaats noch tijd.
Liefde in de noten zelf?

Schubert – Das sie hier gewesen
Om met een ‘popsong’ te beginnen is er eigenlijk maar één ‘song’ die in aanmerking komt: Das sie hier gewesen D775 van de grootste singer-songwriter ooit, Franz Schubert. Het is misschien niet zijn bekendste lied, wel een van zijn mooiste en vooral meest avontuurlijke. Hij schreef Das sie hier gewesen op een gedicht van Friedrich Rückert in zijn laatste levensjaar en zowel in de tekst als in de begeleiding zucht en steunt elk woord, elk akkoord van liefde, gemis, sensualiteit. Het is strelen met onopgeloste leidtonen, verleiden met een dissonant. Nooit eerder liet Schubert zich harmonisch zo gaan. Nooit eerder zweefde een liefdeslied zo boven een schijnbaar onbereikbare bestemming als deze zucht van verlangen. Hier is de grote broer van Wagner en Debussy aan het woord. Hier is verleiden een droom en doet de liefde een beetje pijn. Anne Sofie von Otter begreep dat.
Leo Delibes – Bloemenduet uit Lakmé
Zoals bij Schuberts Das sie hier gewesen het gedicht helpt om de pianobegeleiding te begrijpen, zo is het in het beroemde sopraanduet Sous le dôme épais, het Bloemenduet uit Lakmé van Leo Delibes vooral de context die het geheel sensueel maakt. Lakmé, de dochter van de Brahmaanse priester, en haar bediende Mallika maken zich klaar voor een bad in de rivier, leggen hun juwelen af en kleden zich, zingend over de bloemenpracht langs de oever, langzaam uit. Het duet uit de eerste akte is uiteindelijk het begin van de liefde tussen Lakmé en de Engelse officier Gerald, maar het zijn vooral de heerlijk om elkaar heen draaiende sopranen die zorgen voor het verleidelijke tintje. Het werd een van de weinige stukjes cultuur die E.L. James aan haar Vijftig tinten grijs toevoegde. Samen met het overweldigende Spem in Alium van Thomas Tallis behoort het tot de favoriete muziek van hoofdpersoon Christian Grey. In de soundtrack van de in meerdere opzichten veel tammere film werden deze mooie verwijzingen helaas weggelaten.
Mahler – Adagietto uit Symfonie nr. 5
Als het om de combinatie van sensuele, liefdevolle muziek en film gaat valt het gebruik van Ravels Bolero in 10 in het niet bij de suggestieve toepassing van Mahlers Adagietto in de film Tod in Venedig van Luchino Visconti naar de novelle van Thomas Mann. De dramatisch aflopende queeste van hoofdpersoon Gustav von Aschenbach, in de film geen romancier maar een componist, naar rust, schoonheid en liefde gesublimeerd door zijn fascinatie voor de Poolse jongeling Tadzio, wordt zodanig begeleidt door het telkens als Leitmotiv terugkerende Adagietto uit Mahlers Vijfde symfonie dat de muziek de ware hoofdpersoon lijkt. Het Adagietto, vanwege de uiteindelijk stormachtige en ongemakkelijke relatie tussen Mahler en zijn Alma met terugwerkende kracht misschien wel een van de meest wanhopige liefdescomposities uit de geschiedenis, wordt in de film een virtuele streling, een klinkende metafoor voor een sensueel verlangen.
Wagner – Vorspiel und Liebestod uit Tristan und Isolde

Luciano Berio – Sequenza III

Loes Luca maakt er zoals hieronder te zien in elk geval nog een geestige performance van, maar het blijft een vorm van ongenuanceerd platte porno vergeleken bij de ode die Luciano Berio bracht aan zijn toenmalige echtgenote Cathy Berberian met de Sequenza III voor solostem. Een onweerstaanbaar portret van de vrouw in al haar verschijningsvormen gevangen in een reeks woorden, kreten, zuchten, (schater)lachen en Sirenenzang.
Manuel de Falla – Danza ritual del fuego uit El amor brujo
Igor Stravinsky koppelde in samenwerking met Les Ballets Russes op onnavolgbare wijze muziek aan ballet en gaf het vooral in Le Sacre du Printemps zo’n impact dat het in 1913 bij de première in Parijs chaos en opstand onder het publiek veroorzaakte. Dat lag minder aan de op momenten wel degelijk zeer opzwepende op Russisch-folkloristische leest geschoeide muziek dan aan het even provocerende als erotiserende choreografie van Vaslav Nijinsky, maar opwindend is de muziek bij vlagen zeker. Niet minder opwindend is de gitaneria, een flamencoballet, dat Manuel de Falla rond diezelfde tijd schreef. In zijn werk gaat het niet om een offer, maar om een vrouw die de geest van het verleden en van haar overleden overspelige echtgenoot probeert kwijt te raken om ruimte te maken voor haar jeugdliefde. In de opzwepende Danza rituel del fuego staat deze geestbezwering centraal terwijl de spannende trillers en beukende ritmes gebaseerd op een traditionele Spaanse bezweringsdansdans schreeuwen van lust en liefde.
Claude Debussy – Prelude a l’apres-midi d’un faune
Hier had ook de Dans van de zeven sluiers uit Salomé van Richard Strauss kunnen staan, de in sommige operaproducties uiteindelijk niets verhullende dans die koning Herodes uiteindelijk zo gek maakt dat Salomé om het hoofd van Johannes de Doper kan vragen, maar het Franse raffinement wint deze keer. Want hoe mooi die Dans van de zeven sluiers ook kan zijn, Debussy’s Prelude a l’apres-midi d’un faune zingt vele malen meer van sensitiviteit en sensualiteit dan de soms botte passen van Strauss. Die meanderende fluitmelodie, de wijze waarop onder andere de hobo en de Engelse hoorn inhaken, de harp die quasi zoete speldenprikjes uitdeelt, strijkers die zwoel zwellend zuchten, elke noot verleidt. Daar hoeven we het originele gedicht van Mallarmé met die nauwelijks verholen erotiek niet eens voor te kennen. Zelfs de provocerende choreografie die wederom Vaslav Nijinsky in 1912 maakte doet er eigenlijk niet toe. Debussy’s Prelude is een tien minuten durende omhelzing die doet dagdromen van betoverende nimfen en mysterieuze faunen.
Franz Liszt – Liebestraum nr. 2

Franz Lehár – Lippen Schweigen uit Die lustige Witwe
Om ook maar eens een keer af te rekenen met het cliché dat operette het terrein is van tweederangs operacomponisten mag een van de meest liefdevolle en lustopwekkende duetten uit de opera- en operetteliteratuur niet ontbreken. In Die lustige Witwe van Franz Lehár draaien de rijke weduwe Hanna Glawani en haar jeugdliefde Graaf Danilo lang om elkaar heen, om aan het slot eindelijk toe te geven aan de warme passie die ze voor elkaar voelen. Op een zwoel walsritme begint Danilo het eerste couplet van Lippen schweigen. Dan zingt Hanna het tweede couplet. In het laatste couplet verstrengelen de stemmen zich in innige harmonie op diezelfde tedere melodie en is hun liefde bezegeld.
Claudio Monteverdi – Con che soavità

Misschien iets om naar te leven…
Lees en luister ook
Snapshot Klassiek Daten
Kijk Een liefdesliedje
Sterk verhaal Affaire in geheimschrift
Muziek en Liefdesverdriet
Album van de week Brahms en de liefde
Sterk verhaal De bizarre liefde van Bellini









