Album van de week L’Aiglon

De zoon van Napoleon stierf onbekend en onbemind, op zijn 22ste, als een soort ‘gevangene’ van de Habsburgers. De componisten Arthur Honegger en Jacques Ibert schreven over hem een prachtige opera, die na tachtig jaar weer aan de vergetelheid wordt ontrukt.
Het kind dat voorbestemd leek Europa te regeren

‘Een van ons schreef de kruisen, de andere de mollen’
De Franse schrijver Edmond Rostand schreef onder de titel L’Aiglon – de jonge adelaar – in 1900 een toneelstuk over deze vergeten jongeling voor de beroemde actrice Sarah Bernhardt. Het zou een van haar sterrollen worden. Ruim drie decennia later namen componisten Arthur Honegger en Jacques Ibert dit verhaal als uitgangspunt voor een opera. Hoe hun samenwerking precies verliep, daarover deden de mannen nogal mysterieus. Meestal maakten ze zich er vanaf met de grap: ‘Een van ons schreef de kruisen, de ander de mollen.’ Een latere studie van het manuscript maakt duidelijk dat Ibert het eerste en de vijfde bedrijf schreef en Honegger de wat meer duistere delen daar tussenin. 
Nagano haalt de typische Franse kleuren naar boven
Maar de laatste jaren werd L’Aiglon herontdekt. Drie jaar geleden zette het operahuis in Lausanne het werk op het programma, afgelopen maand was het de beurt aan Marseille. En daar tussenin maakte de Japanse dirigent Kent Nagano een mooie opname van drie concertante uitvoeringen in Montreal. Als geen ander is hij in staat om de typische kleuren van de Franse muziek – waartoe we de Zwitser Honegger toch ook mogen rekenen – te laten opbloeien. Hij verzamelde een sterrencast om zich heen, met solisten die in dat repertoire zijn opgegroeid en het geschrevene tot op de laatste komma begrijpen. Honegger en Ibert bleven trouw aan het uitgangspunt van Rostands toneelstuk: de hoofdrol van Napoleons zoon is voor een vrouw, een sopraan in dit geval. Het stelde de componisten in staat om – beter dan bij een aardse mannenstem – de vervreemding van L’Aiglon te verklanken: hij bestaat, maar voelt aan alles dat hij gevangen zit in de spouwmuur van de macht. Oostenrijk wil hem niet, de oude bondgenoten van zijn vader zien in hem iets wat hij niet is. Verscheurd tussen twee werelden hangt L’Aiglon in het luchtledige tussen bittere werkelijkheid en verre droom. Dat is ook precies de mysterieuze en fascinerende klank die Nagano weet op te roepen.
Lees en luister ook
Muziek en Napoleon
De vergelijking Chansons et Mélodies
Het meesterwerk Prélude à l’après-midi d’un faune
Muziek en Pianoduels
In de spotlights Albrecht Mayer
De favorieten van Piet Hein Eek



