Top 10 Dirigentengrappen

Wat is het verschil tussen God en een dirigent? God weet dat hij geen dirigent is. Tien anekdotes over de machtigste figuur voor het orkest. Van Herbert von Karajan tot Hans Knappertsbush.
Herbert von Karajan & Leonard Bernstein

Dat deed hij ook tijdens het Salzburger Paasfestival, waar bovendien ook een signeersessie met hem gepland stond. Eén jongen was nogal vasthoudend. Hij wilde beslist een tweede handtekening van de maestro. ‘Ach, die vraagt u zeker voor uw vriendin?’ glimlachte Von Karajan.
‘Nee’, antwoordde de jongen openhartig, ‘dit is om te ruilen. Want voor twee Von Karajans kan ik één Bernstein krijgen.’
Anton Bruckner als dirigent

‘Wij zitten klaar, Herr Bruckner’, fluisterde hij. ‘U kunt beginnen.’
‘Oh, nee’, antwoordde de componist, ‘na u, heren, na u.’
Lees ook De hond van Bruckner
Een toegift van Von Bülow

De vijanden van Szell
Dirigent George Szell was berucht onder orkestmusici. Sommigen noemden het spelen onder hem een szellstraf. Zijn temperament was onvoorspelbaar en dictatoriaal. Hij maakte er weinig vrienden mee. Toen hij in 1954 woedend wegliep uit de New Yorkse Metropolitan Opera merkte iemand tegen Met-directeur Rudolf Bing op dat Szell zijn eigen ergste vijand was. Waarop Bing uitriep: ‘Niet zolang ik leef!’.
‘Hier is de dirigent!’
Bij een repetitie in Los Angeles van een pianoconcert van Beethoven met dirigent Otto Klemperer begon solist Artur Schnabel het orkest stiekem aan te geven welke tempo zijn voorkeur had. Zodra de dirigent dat in de gaten kreeg, legde hij de muziek stil. ‘Schnabel!’ kraste Klemperer, ‘hier is de dirigent!’. ‘Dat weet ik’, zei de pianist. ‘En hier is de solist. Maar waar is Beethoven?’
Het kantoor van Mahler

Beecham en de vrouwen
De Engelse dirigent Sir Thomas Beecham kwam uit een rijk geslacht van industriëlen. Een deel van dat familiefortuin stak hij in de oprichting van eigen orkesten, waaronder het London Philharmonic Orchestra. Vrouwen telden zijn orkesten niet. ‘Om twee redenen’, verklaarde Beecham. ‘Zijn ze mooi dan kunnen de mannelijke musici zich niet meer op hun spel concentreren. En als ze lelijk zijn, storen ze me bij het dirigeren.’
Regendruppels op het podium

Lees ook Top 10 Natuur in muziek
Die halve tonen toch
Onder dirigent Hans Knappertsbusch zong een buitenlandse tenor de titelrol in de opera Lohengrin van Wagner aan de Weense Staatsopera. De man had kennelijk moeite met de hoge noten en zong zijn partij een halve toon lager. Na de voorstelling vroeg de tenor aan Knappertsbusch of hij tevreden was. De dirigent knikte bedachtzaam. ‘Zeker, zeker’, zei hij, ‘ik vond het vooral bewonderenswaardig hoe u zingen kon met zo’n miserabel orkest, dat alles een halve toon te hoog speelde.’
Lees en luister ook
Focus Daniele Gatti
Instrument De dirigent
Top 10 Altvioolgrappen
Focus Riccardo Chailly
Legende Leonard Bernstein
Focus Wiener Philharmoniker



‘Hier is de dirigent!’
Lees en luister ook