Focus Pierre Boulez 1925-2016

Hij stelde zijn wiskundig genie in dienst van de muziek, maar wat Pierre Boulez ook componeerde of dirigeerde, onder de oppervlakte verschool zich altijd iets diep menselijks en sensueels. Hij bleef een Fransman, zeker in zijn liefde voor klank.
Boulez was de laatste icoon van een revolutionaire generatie

‘Van dat strenge serialisme had iedereen na een maand genoeg’

Boulez was compromisloos. Componisten die liepen langs het tonale pad, dat ook bewandeld was door beroemde voorgangers als Bach, Beethoven en Brahms waren in zijn ogen nullen, musici die niet begrepen wat het huidige tijdsgewricht nodig had. Zoals Joep Stapel in de NRC de opvattingen van Boulez beschreef: ‘Muzikale ontwikkeling diende te geschieden langs rationele coördinaten, niet die van de persoonlijke emotie.’ Maar die houding viel niet vol te houden. Tegen de Nederlandse blokfluitist Erik Bosgraaf zei Boulez later: ‘Dat strenge serialisme heeft een maand geduurd, toen had iedereen er wel genoeg van.’ In de muziek van Boulez is ook altijd een mooie klankkleur, warmte en sensualiteit te vinden, wat er bij zijn navolgers nog wel eens aan ontbrak.
‘Boulez was in zekere zin een intimiderende persoonlijkheid’

Boulez mocht graag het kussen van de muziek opschudden met provocaties, zoals de uitspraak dat wat hem betreft alle operahuizen mochten afbranden. Maar de soep werd zelden zo heet gegeten als hij hem opdiende. Bij wie hem ontmoette, bleef het beeld hangen van een vriendelijk en behulpzaam man.
Vanaf de jaren zestig legde hij zich steeds meer toe op het dirigeren van orkesten. Ook daarin zag je het karakter van de wiskundige terug zo precies waren zijn gebaren en interpretaties, maar hij was en bleef een Fransman, en tussen alle notenbalken door bleef ook altijd de hartstocht voelbaar.
Lees en luister ook
Muziek en Auschwitz
In de spotlights Erik Bosgraaf
Focus Willem Jeths
Componist Igor Stravinsky
Focus Der Kaiser von Atlantis
Sterk verhaal Soldaat Schönberg



