Album van de week De krachtige Chopin

‘Mijn kleine lijk’, zo werd Chopin genoemd door zijn levensgezellin George Sand. Velen zien in de componist een man die leed aan tuberculose en het leven. Pianist Daniil Trifonov schetst Chopin in al zijn mannelijke kracht.
Chopin zocht de zeggingskracht in de eenvoud

Trifonov speurt altijd naar een diepere betekenis

Op het grootste deel van beide cd’s is dus de jonge Chopin aan het woord, het talent dat nog tastend zijn weg zoekt, maar zelfs daarin al zijn genie toont. Zijn muziek is bij Trifonov in goede handen. De Rus heeft wel iets Chopinesks in de manier waarop hij in alles wat hij speelt – hoe virtuoos ook – speurt naar een diepere betekenis. Een mooie vondst op dit album is dat Trifonov eveneens horen laat hoe Chopin een inspiratiebron werd voor componisten van uiteenlopende aard, zoals de Duitser Schumann, de Noor Grieg, de Rus Tsjaikovski, de Amerikaan Barber en de Catalaan Mompou.
‘Gekleurde bloesems op dunne steeltjes’

De componist zelf blijft ten prooi aan gedaanteverwisselingen. Sommigen beschouwen Chopin als de belichaming van de Romantiek, het tijdperk van de mens die lijdt aan het leven en zichzelf. Zijn ziekelijke natuur – Chopin leed aan tuberculose – droeg in belangrijke mate aan dat beeld bij. De uitvinder van de nocturne, de Ier John Field, noemde hem ‘een ziekenzaaltalent’, levensgezel George Sand sprak over ‘mijn lieve lijk’, en Liszt beschreef Chopin als ‘mooi gekleurde bloesems die op ontzettend dunne steeltjes wiegelen’.
Het is een hardnekkig beeld, maar te eenduidig, blijkt uit de onverminderd krachtige muziek die Chopin componeerde. Er zit niets ziekelijks of zwaks in. Hier is niet een man aan het woord, zoals Hector Berlioz, die hunkert naar onbereikbare vergezichten. Chopins muziek is bij tijd en wijle melancholiek, maar even zo vaak mannelijk en krachtig, zeker in de stukken die Trifonov speelt. ‘Bij Chopin is de vreugde oppermachtig’, vond schrijver André Gide. ‘vreugde die totaal verschilt van de enigszins oppervlakkige, alledaagse vrolijkheid van iemand als Schumann. Het is een aan Mozart verwante gelukzaligheid, maar dan menselijker, zo verbonden met de natuur en het landschap als misschien alleen de mysterieuze glimlach in Beethovens Pastorale.’ Het is ook dat beeld, dat Trifonov weet op te roepen.
Lees en luister ook
Sterk verhaal Chopin of Liszt?
Focus Fortepiano
Kijk Jussens spelen Night van Fazil Say
Het meesterwerk Preludes van Chopin
Top 10 Pianoconcerten
Instrument Piano
Muziek en Pianoles



