Album van de week Jussens spelen Bach

Ze keken lang op tegen het monument dat Johann Sebastian Bach nog steeds is. Bij het opnemen van zijn concerten voor twee klavieren gingen de broers Lucas en Arthur Jussen daarom niet over één nacht ijs. En getuige het ontwapenende interview in het booklet bij het album, hebben ze nog steeds zowel angst als ontzag voor de noten van de grote Thomascantor uit Leipzig.
Familievreugde
Of het nu komt door het interview, of gewoon door het spel van de briljante pianobroers, dat ontzag voor Bach is in elke noot terug te horen. Ook de bijdrage van het immer scherpe Amsterdam Sinfonietta is soms terughoudend, vol eerbied bijna. En het werkt. De Jussens en het Amsterdamse strijkorkest leveren een Bach af die zich laat beluisteren als een huisvader, als een man vol jolijt, strengheid, mededogen en ook melancholie die samen met zijn kinderen achter het klavecimbel plaatsneemt en wat nazaten een strijkinstrument in de handen geeft om zo een avond zonder tv, smartphone en laptop in huiselijke familievreugde door te brengen.
Gretige studenten
Het ontstaan van de concerten voor twee klavecimbels brengt ons terug naar de tijd tussen 1728 en 1740, de tijd dat Bach in Leipzig niet alleen cantor was, maar ook het Collegium Musicum onder zijn hoede had dat destijds zeer gewaardeerde concerten gaf in het Zimmermannischen Caffee-Hauss. De musici waren vooral gretige (muziek)studenten die het samen musiceren als een leerschool beschouwden. Daarnaast had Bach nog zijn eigen familie met vele kinderen en musicerende vrienden over de vloer. Samen musiceren was een vast bestanddeel van de huiselijke praktijk en niet geheel toevallig waren verschillende kinderen van Bach, onder wie uiteraard Carl Philipp Emanuel en Johann Christian, vooral thuis op het klavecimbel; een goede reden om te zorgen voor een aanwas van concerten voor meerdere klavecimbels.
Debuut

De muziek van de grote componist danst in handen van de Jussens met vrolijke lichtvoetigheid en ondanks het doorklinkende ontzag soms toch onbevangen door de kamer. Ze worden daarbij gesteund door een immer verend (let op de mooie cadans in het eerste deel van BWV 1060), stuwend en energiek Amsterdam Sinfonietta. Daartussen sluimert dan de weldadige rust en beschouwende zachtheid van de middendelen.
Opperste ontroering

Aanbevolen opnamen
Lees en luister ook
Focus De familie Bach
Instrument Piano
Kijk Jussens spelen de Sacre
Favorieten van Lucas & Arthur Jussen
Album van de week Bach 333
Luister Het hoofd van Haydn








