Album van de week Blackbird

Miloš Karadaglić

The Beatles zijn tegenwoordig zo klassiek dat zelfs Bach-specialist Ton Koopman – een tamelijke eenkennige barokdirigent – van hun muziek ging houden. The Beatles hielden trouwens ook van Bach. Gitarist Milos brengt een mooie klassieke ode aan de Britse popgroep.

‘The Beatles wilden alleen maar praten over Beethoven’

Voor drie songs lieten The Beatles zich inspireren door Bach. De eerste keer gebeurde in 1965 bij In My Life. Tijdens de opnamen vroeg John Lennon producer George Martin om een barokke pianosolo in het midden. Martin ging te rade bij Bach, speelde de solo op halve snelheid en draaide hem daarna twee keer zo vlug af, zodat de piano ging klinken als een klavecimbel. Een paar jaar later hoorde Paul McCartney de trompetsolo in het Tweede Brandenburgse Concert en integreerde die min of meer in Penny Lane. En ten slotte speelde hij met George Harrison in zijn jeugd nog wel eens luitsuites van Bach op de gitaar. Het experimenteren met de melodie en baslijn van de Bourrée uit de Eerste Luitsuite leverde het nummer Blackbird op.
De belangstelling van The Beatles voor klassieke muziek viel ook pianist en dirigent Daniel Barenboim op. Hij ontmoette de bandleden bij een Londens feestje in 1970. The Beatles stonden op het punt om uit elkaar te gaan en de klassieke wereld vierde dat jaar Beethovens tweehonderdste geboortedag. Barenboim wilde met Lennon, McCartney, Harrison en Ringo Star een gesprek beginnen over hun songs. ‘Maar zij wilden alleen maar praten over Beethoven’, herinnerde hij zich. ‘Mijn gesprek met hen was zeker zo inspirerend als mijn ontmoeting met Stravinsky in 1952.’

 

Milos deelt de liefde voor Bach met The Beatles

milos 220De liefde voor ‘vader’ Bach deelden The Beatles zeker met de Montenegrijnse gitarist Miloš Karadaglić. ‘Bach is het fundament, waarop iedereen voortbouwt’, zei hij. ‘Na een hectische tijd van concerten wil ik nog wel eens het contact met de aarde verliezen, dan heb ik het gevoel in het luchtledige te zweven. Op zo’n moment speel ik twee uur lang alleen luitsuites van Bach. Die brengen me terug bij mijn wortels. Bach stemt de vingers en de geest, zodat alles weer synchroon loopt.’
The Beatles leerde Miloš kennen tijdens zijn opleiding aan de Londense Royal Academy of Music. ‘Tot mijn verbazing kreeg ik op deze door-en-door klassieke opleiding van een leraar de suggestie om me te verdiepen in de bewerking die de Japanse componist Toru Takemitsu schreef van Yesterday.’ Sindsdien was Miloš gegrepen door de muziek van de Britse popgroep en verzamelde hij langzaam zijn favoriete songs met in het achterhoofd ze ooit voor hemzelf te laten bewerken. Dat deed de Braziliaanse gitaarvirtuoos en componist Sérgio Assad uiteindelijk. Daarna vroeg Miloš enkele beroemde artiesten om de nummers met hem op te nemen. Jazz-zanger Gregory Porter vertolkt Let it be, singer-songwriter Tory Amos She’s leaving, en ook cellist Steven Isserlis en sitar-bespeelster Anouska Shankar doen mee. Haar vader Ravi Shankar werkte onder meer samen met Beatle George Harrison.

 

Beatles-nummers blijven in klassieke bewerkingen fier overeind

Het leidt tot een geheel eigen eerbetoon aan een popgroep die op weg lijkt om op enig moment in de klassieke canon te worden opgenomen. Miloš maakte de cd-opnamen in Studio Twee aan Abbey Road, de plek die legendarisch werd door The Beatles. Hij gebruikte zelfs deels de microfoons waarop de band zijn muziek inspeelde. ‘Het voelde bijna alsof ze erbij waren’, zegt Miloš. Zoals Bach door veel jazz- en popmuzikanten werd bewerkt, zo buigen klassieke musici zich de laatste jaren over The Beatles. Er zijn al orkestrale barokbewerkingen van hun muziek en Blackbird, ontsproten aan Bach, kreeg met The Beatles een popversie en daarna weer een klassieke variant. De bewerkingen op het album van Miloš tonen in elk geval aan dat – net als Bach – ook de songs van The Beatles in welke vorm dan ook fier overeind blijven. Als dit de nieuwe weg van Miloš is, dan moet hij er vooral op voortgaan.


het-meesterwerk-aranjuez-vk_220x220Lees en luister ook