Focus Chopin Concours

Eens per vijf jaar praten de Polen in Warschau over weinig anders dan de piano. ‘Iedere taxichauffeur weet ineens als de beste hoe het slot van Chopins Derde Pianosonate moet klinken.’ Als dat gebeurt, dan is de tijd van het Chopin Concours weer aangebroken. Deze maand is het zover. Het hele concours is live te volgen via YouTube. En voor wie echt niets wil missen is er zelfs een app beschikbaar.
‘Chopin is zo groot, die heeft geen concours nodig’

Een blinde pianist wil tossen om de winst
Het concours sloeg aan. Dat bleek bij de tweede editie in 1932. Tegenover de 26 pianisten uit acht landen vijf jaar eerder, stonden nu 89 deelnemers uit achttien landen. De Franse componist Maurice Ravel was eregast en zat in de jury. Wel deed zich de eerste rel voor. Twee pianisten eindigden op de eerste plaats: de Rus Alexander Uninsky en de blinde Hongaar Imre Ungar. Maar die laatste weigerde de hoofdprijs te delen. Dus besloot de jury erom te tossen: kop of munt. Uninsky was de gelukkige. In het laatste vooroorlogse concours deden de eerste Japanners mee. De twee vrouwen groeiden uit tot publiekslievelingen, maar wonnen niets.
Pas twaalf jaar later zou het Chopin Concours de draad weer oppakken. Warschau lag nog goeddeels in puin in 1949, maar de muziek bracht troost. De Nederlandse componist Sem Dresden was een van de juryleden, die voor het eerst een vrouw op het hoogste podium zetten. Of eigenlijk twee, want de hoofdprijs werd gedeeld door de Poolse Halina Czerny-Stefanska en de Russische Bella Davidovich.
‘Warschau praat over niets anders dan de piano’

Inmiddels is het concours verplaats van februari naar oktober, omdat de ‘meer exotische kandidaten’ nogal eens een verkoudheid oplopen in het winterse Warschau.
Geen eerste prijs in de jaren negentig

Het decennium erna leverde geen beroemde winnaars op, wel veel controverse. Martha Argerich stapte in 1980 uit de jury, omdat haar favoriet Ivo Pogorelich in de derde ronde sneuvelde. Winnaar werd de Vietnamees Dang Thai Son, die in de finale voor het eerst in zijn leven met orkest speelde. Het kiezen van een winnaar werd steeds moeilijker. In de twee edities van de jaren negentig kwam de jury tot het oordeel dat geen van de deelnemers de eerste prijs verdiende. ‘Geen uitroepen van bewondering of strubbelingen’, stelde een journalist vast. ‘Geen van de favorieten wist het publiek bij de keel te grijpen, geen van de bezoekers viel overmand door emoties flauw. Als er al iemand flauwviel, was het een van de deelnemende pianisten.’
Crisis en opstanding met een nieuw Pools pianowonder

De Chopin van Cho
De laatste keer dat het concours plaatsvond was in 2015. Toen won de toen 21-jarige Koreaan Seong-Jin Cho, die zich enkele jaren daarvoor als tiener al onderscheidde met derde prijzen bij het Tsjaikovski Concours en het Arthur Rubinstein Concours. In Warschau veroverde hij met zijn interpretatie van het Eerste Pianoconcert de harten van het merendeel van de grote jury, waaronder Martha Argerich, Nelson Goerner en Yundi Li. Natuurlijk nam hij na zijn winst de beide pianoconcerten op en sindsdien verschenen er maar liefst zeven albums op Deutsche Grammophon. Over Aziaten wordt nogal eens gezegd dat hun begrip van de westerse muziek niet in de pas loopt met hun virtuoze techniek. Maar Cho logenstraft dat cliché, net als Yundi Li en Yuja Wang. De nieuwe generaties uit het oosten weten hun pianistische vermogens te koppelen aan een grote verbeeldingskracht. ‘Eenvoud is de hoogste beloning voor de kunst’, vond Chopin. Een les die Cho meesterlijk in de praktijk brengt.
Lees en luister ook
Het meesterwerk Preludes van Chopin
Playlist Meesterpianisten
Album van de week Argerich & Abbado
Muziek en Pianoduels
Top 20 Pianisten
In de spotlights Grigory Sokolov



