Album van de week Yvonne Loriod

Tussen 1956 en 1963 nam de jonge Franse pianiste Yvonne Loriod een groot aantal lp’s op voor het legendarische Franse label Disques Véga, dat onder andere met de subserie Précense de la musique contemporaine aandacht gaf aan de stormachtige ontwikkelingen rond het begin van de jaren zestig. Hoewel Loriod ook werk van onder anderen Mozart, Chopin, Schumann en Albéniz vastlegde, werd zij uiteindelijk vooral de muze van Olivier Messiaen en maakte de liefde haar componistenpalet een stuk kleiner. De heruitgave van de baanbrekende Véga-opnamen vertelt in elk geval een mooi verhaal.
Fenomenaal muzikaal geheugen

Toen Yvonne Loriod in 1956 begon met opnemen voor Disques Véga had ze een vrij breed repertoire. Een dwarsdoorsnede van de Véga-opnamen geeft een beeld van een muzikale alleskunner, van een pianiste die elk werk, of het nu om Mozart, Chopin of Boulez gaat, met evenveel overtuiging en nieuwsgierigheid speelt. En met een houding alsof de inkt net droog was, want onder de vingers van Loriod openbaart zich opeens weer de vooruitstrevende genialiteit van componisten als Mozart, Schumann en Chopin. Nu was Loriod zelf ook geniaal. Ze had een fenomenaal muzikaal geheugen en speelde alles uit het hoofd. Een week vol live-uitvoeringen van Mozarts tweeëntwintig pianoconcerten? Geen probleem, Messiaens Visions de l’Amen, dat de componist in 1943 schreef voor twee piano’s, in vier dagen helemaal beheersen? Een peulenschil…
Loriod speelde alles, en ze speelde alles buitengewoon. Ze wist een componist uit te dagen tot de ‘grootst mogelijke excentriciteiten’ op de piano, aldus Messiaen. Ze kon het spelen, en ze begreep het. Dat laatste kwam ongetwijfeld omdat ze in haar jonge jaren zelf nog componistenaspiraties had. Dat zowel die aspiraties als haar carrière in de hoedanigheid van misschien wel de grootste pianovirtuoos van de twintigste eeuw niet echt van de grond kwamen, heeft alles te maken met diezelfde Messiaen.
Verliefd

Vrouwelijkheid

Toen waren speciaal voor Loriod geschreven werken als Vingt Regards sur l’Enfant-Jésus en Catalogue d’oiseaux inmiddels al opgenomen, en was Loriod een complete Messiaen-adept geworden. Want hoewel ze inmiddels lesgaf aan het Parijse conservatorium en nog wel concerten gaf, was het werk van haar geliefde componist het Alfa en Omega van haar bestaan geworden.
Offer

Messiaen noemde zijn tweede echtgenote ‘een sublieme, unieke en briljante pianiste, wier bestaan niet alleen de manier van schrijven voor piano van een componist transformeerde, maar ook zijn stijl, zijn visie op de wereld en zijn gedachten’.
En Loriod? Ja, zij offerde zich op zoals een Clara Schumann en Cosima Wagner zichzelf wegcijferden, maar van 1956 tot 1963 legde ze haar genialiteit eens en voor altijd vast voor het nageslacht. En liet ze horen dat ze het werk van om het even welke componist met dezelfde toewijding, liefde en genialiteit kon behandelen. Luister bijvoorbeeld naar de opwindende vertolking van El Puerto uit Iberia van Albéniz en wees compleet verkocht.
Aanbevolen opnamen
Lees en luister ook
Kijk Quatuor pour la fin du temps
Top 10 Componisten uit de 20e eeuw
Het meesterwerk La Nativité du Seigneur
Album van de week Tijdloze pianiste
Top 10 Muziek voor bijzondere instrumenten
Top 10 Muzikale vogels






