Album van de week Kožená zingt Monteverdi

Op een geheel eigen manier belichten dirigent Andrea Marcon en mezzo Magdalena Kožená het meesterschap van Claudio Monteverdi, die vond dat ‘muziek de ziel moest raken’. En dat doet het.
De noten waren de dienaren van het woord
‘Gelukkig is de mens die zijn toevlucht zoekt, nobele Claudio, in de zoete schaduw van jouw Groene Berg (Monte Verde), want daar verdwijnt alle melancholie van het hart’, dicht Bellerofonte Castaldi, componist en tijdgenoot van Claudio Monteverdi. ‘In jou’, vervolgt hij, ‘ontdek ik nieuwe muziek die zo veelzijdig is dat zij niet alleen aarde en hemel omvat, maar ook de hel.’ Niemand wist in de eerste helft van de zeventiende eeuw woord en muziek zo innig te verenigen als Monteverdi. Zijn opera’s zijn hoogtepunten uit de begintijd van het genre. De componist hield er heldere denkbeelden op na: de noten waren letterknechten. De klank moest het woord zijn kracht geven – niet andersom zoals het later in de barok ging. Na zijn dood liet de muziekgeschiedenis de Italiaanse hervormer eeuwen vergeten in zijn graf liggen, maar de afgelopen twee decennia begon zijn muziek aan een nieuwe bloeitijd. Tegenwoordig lijkt het zelfs alsof zijn taal dichterbij ons staat dan die van componisten uit een recenter verleden.
‘Het doel van de muziek is het raken van de ziel’

Monteverdi was zijn tijd ver vooruit
Marcon wisselt de aria’s van Monteverdi af met een drietal instrumentale werk van tijdgenoten. Hoogtepunten zijn Kožená’s duetten met sopraan Anna Prohaska, vooral het onsterfelijke Pur ti miro uit de opera L’incoronazione di Poppea, in de jaren veertig van de zeventiende eeuw een revolutionair werk over intriges aan het hof van de Romeinse keizer Nero. Het was zijn tijd ver vooruit in verhalende zin (want niet over mythische figuren) en wat betreft muzikale vondsten (de eerste echte aria’s en duetten). De dramatische kracht komt vooral naar voren in de mini-opera Combattimento di Tancredi e Clorinda, waarin Kožená – op aanraden van Marcon – alle drie rollen zingt: verteller, kruisridder Tancredi en zijn geliefde Clorinda. Een waagstuk, dat Kožená goed volbrengt, elk karakter krijgt zijn eigen kleur.
Lees en luister ook
Top 10 Barokcomponisten
Focus Vulkaan Vivaldi
Album van de week Gluck Orfeo
Muziek en Castraten
Sterk verhaal Muziek voorkomt moord
Focus Stabat Mater





