Kinderklassiek Dagboek van een cello

Na het leven in een Italiaans woud wordt het hart van een pijnboom de ziel van een cello. Het wil de mensen begrijpen, om mooier muziek te kunnen maken. Op een avond begint hij over zijn bewogen leven te praten tegen een oude man, die het verhaal opschrijft. Maartje van Weegen vertelt het relaas van de cello in woorden en celliste Timora Rosler en het Hexagon Ensemble doen het in muziek in de voorstelling Dagboek van een cello.
De cello wordt verliefd op dezelfde klarinet als Brahms

Musici spreken met bewondering en ontzag over hen, alsof het mensen zijn met een eigen wil en karakter. In de nerven van hun hout liggen veel verhalen opgeslagen. Wat zouden ze ons kunnen vertellen als ze konden spreken? Een oude man koopt een mooie cello, die alleen nog maar gepiep en gekras voortbrengt. In een laatste poging om het instrument weer te laten spelen, neemt hij hem mee naar het land waar hij geboren is: Italië. Daar rijdt de oude man op een avond in zijn auto door de uitgestrekte bossen als de kist van de cello openspringt en het instrument tegen hem begint te praten. Hij vertelt over zijn leven als boom, over een minstreel die hem op een middeleeuwse winternacht betovert met zijn liederen, waardoor hij niet liever wil dan ook zingen, hij heeft het 
‘In de lente zongen we, in de zomer fluisterden we…’

De cello brengt zijn kinderjaren door in een weeshuis in Venetië, waar hij met Vivaldi speelt. Hij reist met Joseph Haydn naar Londen, die daar door een telescoop naar de sterren tuurt en de cello vertelt hoe mooi en indrukwekkend het heelal is. Langzaam begint het instrument vat te krijgen op de wereld van de mensen. Hij wordt zelfs verliefd op Klaartje, de klarinet waar ook componist Brahms zoveel van houdt. ‘Ik wilde vreugde en verdriet voelen. En vooral die emotie waarover het in de muziek steeds vaker ging: de liefde… ja, de liefde… Dat moest iets groots zijn… Daar verlangde ik naar.’ Als Klaartje hem verlaat, huilt hij uit bij de piano en Rachmaninov. En ten slotte beleeft hij het meest spannende avontuur van zijn bestaan: de Tweede Wereldoorlog. En dan begrijpt de cello dat mensen mooie zaken kunnen bedenken, zoals muziek, maar tegelijkertijd lelijke dingen kunnen doen. En moet hij de vraag beantwoorden of hij nog wel met hen wil spelen. ‘Misschien’, zegt de oude man, ‘ligt de oplossing bij Bach, de grootvader van alle muzikanten van vandaag.’
‘Voor volwassenen van zeven jaar en ouder’

Aanbevolen opnamen
Lees en luister ook
Instrument Cello
Top 10 Legendarische cellisten
Het meesterwerk Cellosuites van Bach
Playlist Cello Melancholy
Top 20 Cellowerken
Het meesterwerk Celloconcert van Dvorak







