Album van de week Grigory Sokolov

Pianist Grigory Sokolov lijkt op zijn geboortestad Sint Petersburg: steen en schim tegelijk, een grote verbeeldingskracht die opstijgt uit een stevig muzikaal fundament.
‘Elke piano heeft een eigen persoonlijkheid’

Geboren in de stad van de ongetemde verbeelding
Misschien heeft het ook te maken met de stad waarin Sokolov opgroeide. Toen hij er werd geboren, in 1950, heette die al meer dan een kwart eeuw Leningrad, naar de eerste leider van de Sovjet-Unie, maar in werkelijkheid bleef de oude naam van deze plek, gebouwd als 
Nooit twee keer hetzelfde, altijd op zoek
Sokolov is een pianist van de levende muziek. Er staat maar weinig van hem op plaat. Bovendien haat hij eindeloze studio-opnamen. De eerlijkste vorm van muziek is het concert. Daarom koos hij voor z’n eerste album bij Deutsche Grammophon de weergave van een recital zeven jaar geleden in Salzburg. De eerste helft wijdde hij aan het beroemdste kind dat deze Oostenrijkse stad voortbracht: Wolfgang Amadeus Mozart. Zoals gezegd opent Sokolov nieuwe en diepzinnige vergezichten op twee van diens pianosonates. Na de pauze sleept de Rus ons mee in de Préludes van Frédéric Chopin, een muzikale Bijbel van 24 gemoedstoestanden en karaktertrekken, waar je doorheen kan blijven dwalen – en dat geldt ook voor de manier waarop Solokov ze ten gehore brengt. En zoals in Salzburg zal hij ze nooit meer spelen, want elke dag is anders, elke dag is hijzelf anders – altijd op zoek, gravend in de noten, in de verbeelding, net als Gogol.
Sokolov in concert
Op 10 mei 2015 zal Grigory Sokolov te horen zijn in de serie
Meesterpianisten in het Concertgebouw in Amsterdam.
Lees en luister ook
In de spotlights Grigory Sokolov
Album van de week Sokolov
Instrument Piano
Playlist Meesterpianisten
Sterk verhaal De huur van Beethoven



