Album van de week Homages

De Britse pianist Benjamin Grosvenor doet uiterlijk denken aan een Engelse kostschooljongen, maar zijn vertolkingen ademen diepe kennis van de muziek. Hij beweegt zich soepel door de verschillende werelden, van Bach tot en met Liszt, op zijn nieuwe album Homages.
‘Ik wilde niet dat mijn schoolvriendjes beter zouden worden dan ik’

Dat bleek een goede drijfveer. Dat Benjamin iets bijzonders had, merkte zijn moeder, toen hij op zijn achtste het gevoel in de muziek van Chopin beter kon vertolken dan haar leerlingen die tien jaar ouder waren. Het lijkt alsof hij een aangeboren instinct heeft voor de muzikale leefwerelden van beroemde componisten uit vervlogen tijden. Niet de techniek valt op, maar vooral zijn zeggingskracht. Achter het gezicht dat lijkt te horen bij een middelbare scholier, gaat een eeuwenoude wijsheid schuil.
‘Ik hoef me niet te verantwoorden tegenover dode componisten’

Maar dat is vaak ook het probleem. De volgelingen van Brahms, Chopin, Liszt en andere componisten eisen van huidige musici een tekstgetrouwheid die er begin vorige eeuw nog niet was. De partituur is als de tien geboden tegenwoordig in stenen tafels gebeiteld. Maar Grosvenor blijft aan die moderne moraal morrelen. Op zijn nieuwe album Homages poetst hij om te beginnen Bachs indrukwekkende Chaconne voor viool solo – voor piano bewerkt door Busoni – als nieuw op. Een klein kwartier muziek waarin je als luisteraar kunt blijven dwalen. Een eerbetoon ook aan de ouderwetse pianovirtuoos, want dat was Busoni, die zijn eigen verhaal vertelt bij Bach.
Grosvenor verplaats zich moeiteloos in andere leefwerelden
Beeldschoon en ontroerend zijn ook de onbekende preludes en fuga’s die Felix Mendelssohn schreef, die de componist schreef, wakend aan het sterfbed van een vriend. De diepe gevoelens komen terug in de muziek, die in zijn vorm ook een hommage is aan de door Mendelssohn bewonderde Bach. De Prélude, Choral et Fugue van César Franck is een oefening in bespiegeling en bedachtzaamheid. De werken van Chopin en Liszt ten slotte vormen een ode aan het Italiaanse leven in Venetië en Napels, aan de met muziek doordrenkte steden, die eeuwenlang een muzikale inspiratiebron vormden voor de rest van de wereld. Grosvenor bewandelt moeiteloos de paden die de componisten tekenden in hun muziek. Hij verplaatst zich gemakkelijk in andere leefwerelden, misschien omdat hij tot zijn twintigste een slaapkamer deelde met zijn broer Jonathan, die lijdt aan het syndroom van Down. Zoiets dwingt je de werkelijkheid met andere ogen te bekijken en met andere oren te beluisteren.
Aanbevolen opnamen
Lees en luister ook
Kijk Animatie Rhapsody in Blue
De vergelijking Bachs Chaconne
Componist Felix Mendelssohn
Het meesterwerk Preludes van Chopin
Kijk Lucas en Arthur Jussen spelen Mozart
Top 20 Pianisten






