Album van de week Baroque Journey

De Nederlandse blokfluitiste Lucie Horsch moet nog twintig worden, maar ze geldt op zijn zachtst gezegd al als een fenomeen. Ze maakte al veel indruk met haar Vivaldi-cd die drie jaar geleden goed was voor een Edison in de categorie ‘Debuut’. Met haar jongste cd, Baroque Journey, overstijgt ze haar eersteling ruimschoots en tovert ze alle verstokte blokfluithaters om tot diehard fans van dit zingende stukje hout.
Hemelse klanken bij de Dom
Ooit ergens in de periode rond 1625 moet de omgeving van de Dom van Utrecht bij vlagen betoverend zijn geweest. Dat kwam niet door de lichtval, niet door de hand van God en zelfs niet door het als een ranke deken over de stad uitwaaierende carillon. Dat kwam door een blind genie dat gewapend met slechts een blokfluit door de tuinen struinde die zich toen nog rond de kerk bevonden en al spelend op zijn stukje hout één werd met de natuur. Voor de mensen die de eer hadden toen in de buurt te zijn moet het een schouw- en vooral klankspel zijn geweest dat ze werkelijk aan de grond nagelde. Jacob van Eyck kon volgens de overlevering zo spelen dat alle beperkingen van die ‘simpele’ blokfluit wegvielen en dat het leek of de hemel zelf in zingen uitbarstte.
Blokfluithaat
Er is sindsdien veel gebeurd met de blokfluit. Of juist heel weinig. Van Eycks in Der Fluyten Lust-hof verzamelde muzikaliteit en genialiteit werd steeds meer een bundel voor stoffige archieven en de blokfluit verdween in de klassieke tijd en de romantiek naar de achtergrond. Het werd een instrument dat hoorde bij de renaissance en de barok. Tot pedagogen als de antroposoof Rudolf Steiner en Ad Heerkens in de twintigste eeuw bedachten dat het houten fluitje de beste opstap was naar een ‘echt’ muziekinstrument. De blokfluit werd de verplichte kwelling voor iedereen er van droomde piano, viool of gitaar te spelen. Het was eerst twee jaar afzien op het letterlijk adem benemende fluitje voordat er serieus muziek gemaakt kon worden. Vele veertig-, vijftig- en zestigplussers danken hun notoire blokfluithaat aan stoffige incapabele blokfluitdocenten en een oubollige bundel als De jonge blokfluiter.
Zingende adem
‘
Daarom moet bovenstaande uitspraak eigenlijk luiden: ‘wat mensen ontroert als ze naar blokfluit luisteren is Lucie Horsch’. Zij is de musicus die de tover van Jacob van Eyck doet begrijpen en herleven. Zij legt de blokfluit zo dicht bij de menselijke stem dat het werkelijk luisteren naar ‘zingende adem’ is. Dat deed ze al met de werken van Vivaldi en dat doet ze nu, iets ouder en ongetwijfeld ook wijzer, nog eens in het kwadraat op deze reis door het barokke blokfluitlandschap. Luister naar haar overrompelende interpretatie van het Concerto in D BWV 1059R, een hoboconcert dat Bach nooit afmaakte maar dat mede dankzij een klavecimbelbewerking van een hoboconcert van Alessandro Marcello later toch gereconstrueerd kon worden. De noten lijken gemaakt voor de onaardse klank van de blokfluit van Lucie Horsch. Hetzelfde geldt voor haar versie van Erbarme dich, de spannende stembuigingen in de Sonata seconda van Dario Castello en de schrijnende vertolking van Dido’s Lament uit Purcells Dido and Aeneas.
Blokfluitdroom

Aanbevolen opnamen
Lees en luister ook
Kijk Lucie speelt Lente
Top 10 Onbekende barokcomponisten
Focus François Couperin
Top 10 Barokcomponisten
Het meesterwerk Dido and Aeneas
Top 10 Blokfluit



Hemelse klanken bij de Dom


