Snapshot Klassiek The office

Cécile Huijnen is violiste. Ze heeft een duo Huijnen & Hopman, is concertmeester van het Gelders Orkest, is solist en maakt kamermuziek. Daarnaast is zij gastpanellid bij het radioprogramma Diskotabel. Cécile schrijft korte verhaaltjes over het dagelijks leven van een musicus die een kijkje in de keuken bieden. Het zijn columns met een knipoog, over vooroordelen, imago, achtergronden en de rock & roll van de klassieke muziek. Iedere twee weken op maandagavond kun je haar nieuwe column beluisteren op Radio 4 en lezen op Classics To Go.

The office

Komend voorjaar gaan Marieke Hopman en ik de studio weer in. Ons tweede album staat op stapel. Ruim een jaar geleden begonnen we met brainstormen. Wat nemen we op? Gaan we weer keurig klassiek, of zoeken we het breder? Gaan we alles zelf arrangeren, of roepen we de hulp in van een prof? Nodigen we iemand uit als special guest? Wie? Wat is de beste tijd voor een release? Hoelang daarvoor moeten we dan opnemen?

We besluiten ook dat de website een make-over moet. Wie gaat dat doen? Redigeer ik zelf alle teksten? Wat willen we eigenlijk? Ja, een filmpje op de homepage! Maar hoe, met wie, wanneer, en waar? Er moeten een locatie, een cameraman, en een datum worden gezocht.

Om de hele zaak te financieren plannen we een crowdfundcampagne. Daar hebben we óók een filmpje voor nodig. Doen we het zelf, dus goedkoop, of huren we vakmensen in? En nu we toch bezig zijn, eigenlijk moeten er nieuwe foto’s komen. Welke fotografen kennen we? Wie snapt dat we wat anders willen dan zo’n übersaai staatsieportret?

We maken een actielijst in chronologische volgorde. Iedere maand moeten er zaken worden afgevinkt. Ik mail en bel me een ongeluk. ‘Neem een manager’, roept iemand. Ja, was het maar zo simpel. Want ook al doen Marieke en ik het individueel al een paar decennia heel aardig, de combinatie viool en accordeon is nog spannend. Laat staan dat een impresario moeite gaat doen. Ook al bewezen de vijfsterren recensies van onze vorige plaat dat het werkt. En by the way, een impresario moet worden betaald, terwijl het zo leuk zou zijn als er ook eens iets aan ons eigen strijkstokje blijft hangen.

We geloven in wat we doen, en ons publiek bevestigt dat we op het goede spoor zitten. Anderhalf jaar voor de geplande release beginnen we met de organisatie van een promotietournee. Ik broed op een goeie mail voor programmeurs, en haal tips & tricks bij een bevriende marketeer. Het moet enthousiast maar to the point, en met – al dan niet bewegend – beeld, want dat scant zo lekker voor de lezer. Ik leer hyperlinks maken, ik schrijf en schrap, en na een middag ploeteren gaan er, om te beginnen, 50 mails uit. Naar grote zalen maar ook naar piepkleine serietjes in de provincie. Nu gewoon effe wachten tot de aanbiedingen binnenstromen.

Ja dá-áág. Na een week heb ik drie reacties. ‘Leuk, maar u bent te laat’, ‘Leuk, maar u bent te vroeg’, en ‘Ik ben ermee opgehouden’. Ik besluit de overgebleven 47 programmeurs te gaan bellen. Persoonlijk benaderen werkt natuurlijk beter.

‘Sorry, niet gelezen, ik krijg dagelijks 30 aanbiedingen in mijn mailbox.’ Die hoor ik het vaakst. En: ‘Accordeon zegt u?’ ‘Eva-Maria Westbroek? Nooit van gehoord’. ‘Wij vragen alleen mensen met een carrière’.

Pfff, zo kannie wel weer. Jezelf verkopen, nee, mijn hobby is het niet. Maar Eva-Maria is wel onze Special Guest Star. Doet ze niet zomaar. Komend najaar heeft ze twee dagen vrij, dan zingt ze dus met ons. Wie het laatst lacht, lacht het best.


quiz opera 220Lees en luister ook