Muziek en Plagiaat

‘Kleine kunstenaars lenen, grote kunstenaars stelen’, zei componist Igor Stravinsky. Tegenwoordig zien we plagiaat als een doodzonde, maar in vroeger tijden was het doorgaans een manier om een andere componist eer te bewijzen.
‘Was mij schoon van alle schuld, reinig mij van mijn zonden’

De stijl van de Italiaanse vioolvirtuoos zou later een belangrijke invloed vormen bij het componeren van zijn eigen vioolconcerten. Bach integreerde Vivaldi’s aanpak in zijn eigen muziek en kwam op die manier tot iets nieuws. Nog sterker naar plagiaat riekt Bachs bewerking van het Stabat Mater van de jong gestorven Pergolesi. Hij verving de Latijnse tekst door de Duitse vertaling van Psalm 51, wat de titel Tilge, Höchster, meine Sünden opleverde, al kon hij ook niet nalaten hier en daar nog zijn eigen inzichten aan de melodielijn toe te voegen. De kern van de psalm is een gelovige die God smeekt: ‘Was mij schoon van alle schuld, reinig mij van mijn zonden.’ Dus het plagiaat is Bach bij voorbaat vergeven.
De 37e Symfonie van Mozart in werkelijkheid van Michael Haydn

Er klonk wel vaker muziek van deze jongere Haydn in Mozarts hoofd. Zijn 37e Symfonie bleek – zo werd ontdekt in 1907 – bijna een kopie van Michael Haydns 25e Symfonie, met een nieuw langzaam deel en wat aanpassingen in de instrumentatie. Musicologen trokken drastische conclusies: het werk werd toegekend aan Haydn, waardoor Mozart geen 37e Symfonie meer heeft.
‘Kunst is of plagiaat of revolutionair’

Doorgaans was het plagiëren ook een manier om bewondering uit te drukken voor de muziek van anderen. Ferdinand Ries, die in dienst was van Beethoven als kopiist en secretaris, schreef een Derde en Vijfde Symfonie, waarin de invloed uit de gelijknamige werken van zijn leermeester hoorbaar is. En dat gebeurde wel vaker. Dikwijls werd ook de naam van de oorspronkelijke componist vermeld. Liszt vertaalde talloze werken naar de piano, zoals de Campanella uit Paganini’s Tweede Vioolconcert. En soms was het ook andersom, dan werd een stuk voor één instrument opgetuigd voor een grotere bezetting, zoals de eerste prelude over Bachs Wohltemperierte Klavier, waarvan Gounod een Ave Maria maakte.
De Britse priester en schrijver William Inge oordeelde mild over het verschijnsel. ‘Originaliteit is onontdekte plagiaat’, zei hij. En ook de schilder Paul Gauguin had een heldere kijk op de materie. ‘Kunst is of plagiaat of revolutionair’, vond hij. In de klassieke muziek is er in elk geval nooit echt moeilijk over gedaan. Plagiaat betekende tenslotte meestal ook erkenning voor de muziek die overgeschreven werd.
John Williams citeert Stravinsky, Mahler en Tsjaikovski
Lees en luister ook
Het meesterwerk Mozart Requiem
Top 5 Flops
Kijk The Chopin Project
Sterk verhaal De hond van Bruckner
Muziek en Pianoduels
Componist Johann Sebastian Bach
Top 10 Dirigentengrappen



