Focus Charlie Chaplin

Op 16 april 1889 kwam een van de beroemdste filmsterren ooit ter wereld: Charlie Chaplin. Naast acteur was hij ook regisseur, komiek en wat niet veel mensen weten: componist. Componist en dirigent Carl Davis vertelt wat Chaplins muziek en films zo speciaal maakt.
Charlie Chaplin in Modern Times Chaplins romantische thema uit Modern Times

‘Chaplin had een feilloos instinct om elke filmscène van de juiste muziek te voorzien,’ aldus dirigent Carl Davis, ‘Hij was geen professioneel getrainde musicus en hij moest zijn composities door anderen laten arrangeren. Dat zorgde ervoor dat de muziek veranderde, maar op de een of andere manier bleef Chaplins eigen geluid toch altijd aanwezig. Modern Times is hier een bijzonder goed voorbeeld van.’
‘Voor Chaplin was de piano een teken van armoede’

Modern Times heeft in de filmwereld voor veel discussie gezorgd. De grote vraag is: is het een stomme film of een geluidsfilm? Ondanks het feit dat de komedie in 1936 werd gemaakt, wat wel in het geluidstijdperk was (de film The Jazz Singer uit 1927 wordt over het algemeen beschouwd als de eerste speelfilm met geluid), kunnen we in Modern Times niet spreken van een noemenswaardige dialoog. De originele soundtrack bestaat grotendeels uit gesynchroniseerde geluidseffecten en muzikale begeleiding.
‘Hij worstelde met een dilemma: wat moet ik met mijn film doen?
Carl Davis gelooft dat Chaplins het besluit om toch afstand te nemen van de dialoog, bijna tien jaar na het succes van The Jazz Singer, moeilijk moet zijn geweest. ‘Ik denk dat het een zware beslissing is geweest voor hem. Al tijdens het werk aan zijn vorige film City Lights verscheen de eerste geluidsfilm. City Lights kwam uit in 1930, maar Chaplin begon er al in 1928 aan te werken. In deze periode was het nog niet zeker dat de geluidsbioscoop zou overleven. Het is duidelijk dat hij, toen de film af was, met een dilemma worstelde: wat moet ik doen? Mag de zwerver praten? Zullen de mensen het wel accepteren als hij praat? Uiteindelijk bleef hij zijn eigen stijl trouw en maakte hij alleen gebruik van spraak in de film wanneer hij dat echt nodig vond. Bijvoorbeeld in die geweldige scene waarin Chaplin de Nonsense Song zingt en uitvoert: in feite een echte variété-act.’
De erfenis van Charlie Chaplin is, naast zijn films, zijn tijdloze muziek. Die zorgt zelfs nu nog voor de lach en de traan waarvoor hij geschreven is. En het ontbreken van de dialoog in zijn films zorgt ervoor, dat die muziek een nog belangrijker rol speelt.
Lees en luister ook
Top 20 Filmmuziek
Top 20 Pianisten
Playlist TV & Film
Kinderklassiek Disney Fantasia
Kijk Rhapsody in Blue
Focus Ludovico Einaudi



