Muziek en Fruit

Muziek en fruit, wat hebben die twee nou weer met elkaar te maken? Toegegeven, het is een zeldzame combinatie, maar niet een onbestaanbare. Wanneer de twee elkaar ontmoeten levert het bijzondere muziek op.
Wederzijdse liefde?
Zeven jaar geleden kwam er een opmerkelijk bericht van de andere kant van de wereld. Een Japans fruitbedrijf was gaan experimenteren en had ontdekt dat haar bananen zoeter werden wanneer deze tijdens het groeien naar muziek van Mozart ‘luisterden’. Vreemd? Dat valt wel mee. Dichter bij huis gebeurt namelijk hetzelfde. Een Italiaanse druiventeler verwent zijn vruchten jaar in jaar uit met klassieke composities. De muziek zou insecten op afstand houden, waardoor bestrijdingsmiddelen niet nodig zijn. En de druiven smaken ook nog eens lekkerder. Houdt fruit van klassieke muziek? De tijd en wetenschappelijk onderzoek zullen het ons leren. Componisten hielden in ieder geval wel van fruit, of tenminste, ze hadden er wat mee. Bij tijd en wijlen vinden we een fruitige compositie in het repertoire.
Melig fruit
Het is de vraag of Erik Satie een sterk gevoel voor humor had, of gewoon een beetje maf was. De componist at alleen wit gekleurde gerechten en had ongeveer honderd paraplu’s door zijn huis heen liggen. Ook zijn muziek zat vol met opmerkelijke dingen. Denk aan het ballet La Parade, waarin hij onder andere gebruik maakt van een pistool. Een ander goed voorbeeld zijn de Drie stukken in de vorm van een peer. Het verhaal gaat, maar over de waarheid ervan bestaat twijfel, dat Debussy de muziek van Satie ‘vormloos’ vond. Satie antwoordde zou daarop met dit stuk geantwoord hebben: een verzameling van zeven (niet drie!) kleine composities voor piano. Waar of niet, het blijft een vreemde titel. En wat Satie bedoelde met een ‘peervorm’ blijft een raadsel.

Fruit in de opera
Ander opmerkelijk muzikaal fruit is te vinden in Prokofjevs opera De Liefde voor Drie Sinaasappels. Nadat een prins de magische Fata Morgana uitlacht, vervloekt deze heks hem. Zij betovert de prins zodat hij smoorverliefd wordt op drie sinaasappels, die zich alle in een ver land bevinden. Uiteraard is dat geen gewoon fruit. In de sinaasappels bevinden zich drie beeldschone prinsessen die gered moeten worden. Helaas voor de prins, en de prinsessen natuurlijk, sterven twee van de drie door het gekluns van de hofnar van de prins. De derde keer is het gelukkig raak en uiteindelijk trouwt de prins met deze laatste overgebleven smakelijke dame.

Fruitige omgeving
Sommige componisten gebruikten fruit voor het schetsen van een mooie omgeving. Een voorbeeld is Schuberts lied An die Apfelbäume, wo ich Julien erblickte. Deze zetting van Ludwig Hölty’s gedicht verhaalt over twee zielsverwanten die hun hele gezamenlijke leven verbonden blijven met een appelboom. Het gedicht snelt door de tijd heen. Eerst raken de geliefden verliefd bij de fruitboom, jaren later beloven ze elkaar er de eeuwige trouw. Ten slotte oppert het gedicht dat na hun dood de romantische plek zal bloeien met bloemen. Schubert vertaalt Hölty’s lange zinnen mooi met uitgestrekte en golvende frasen, waarmee de componist een soort zoete nostalgie opwekt.

Lees en luister ook
Playlist Vivat Bacchus!
Sterk verhaal Een bewogen diner
Muziek en Cocktails bij Otello
Top 10 Muziek door de maag
Het meesterwerk Carmina Burana
Album van de week Koorkokkerellen






