In de spotlights Nora Fischer

Een nieuw artistiek paar is geboren, van plan om de klassieke scene onveilig te maken: mezzosopraan Nora Fischer en de talentvolle gitarist en componist Marnix Dorrestein. Hoe ze dat aanpakken? Door met háár gouden strot en zíjn fijne snarenbezwering componisten als Purcell, Monteverdi en Vivaldi te ontstoffen. Het resultaat is schijnbaar eenvoudige wegdroommuziek die respect toont voor de oude traditie. Het duo maakte het album Hush dat volgende week wordt gepresenteerd in poptempel Paradiso.
Geen moetje

Componisten van zowel vroeger als nu inspireren haar om te experimenteren. Die eigenzinnigheid slaat aan. Gelauwerde componisten als Louis Andriessen en Michel van der Aa – ook niet bang voor een experiment – schreven composities voor Fischer. Buitenlandse grootheden als Steve Reich en David Lang voegden zich eveneens toe aan Nora’s portfolio. Waarom deze componisten voor haar vallen? Fischers stem is beheerst, subtiel en heeft een aangename zwoele ondertoon. Ze beschikt over een klassieke techniek, maar haar stem zou ook niet misstaan op een pop- of jazzplaat met catchy hit. Ze oriënteert zich dan ook veel breder dan klassiek. Zo is ze dol op Radiohead en Björk. Met haar veelzijdige stem staat het zeker niet vast dat ze haar leven lang in de klassieke muziek actief zal zijn.
Gewaagd carrièrepad

Droomwerk

Het mag er zijn. In het voorwoord van het album geeft Fischer terecht aan dat een droomwerk tot stand is gekomen. Vivaldi zonder klavecimbels, blokfluiten en violen: het kan. Van de pure zang en elektrische gitaar word je stil. De melodieën hebben niets aan eeuwigheidswaarde verloren.
Lees en luister ook
Kijk Oblivion Soave
Top 10 Barokcomponisten
Kijk Come All Ye Songsters
Componist Claudio Monteverdi
Album van de week Een Monteverdi-mis
Top 8 Gitaarhelden



