Focus Een levenslange pelgrimstocht

Volgende week dirigeert John Eliot Gardiner de Matthäus-Passion in Amsterdam. Zijn geschiedenis is die van een levenslange pelgrimstocht. ‘Altijd als ik Bachs muziek onderzoek bekruipt me het gevoel dat ik een lange weg afleg naar en door een afgelegen maar betoverend landschap.’
‘Elke avond bij het naar bed gaan, liep ik langs Bach’

‘Ik leerde Bach kennen door de woorden die hij in zijn muziek gebruikte’

‘Ik heb ongelovige vrienden die zich getroost voelen door Bach’
Bach schreef nooit een opera, zoals zijn tijdgenoten Georg Friedrich Händel en Georg Philipp Telemann, maar Gardiner werd in zijn bestaan als dirigent van cantates en passies toch vooral getroffen door de dramatiek van Bachs kerkmuziek, iets wat de componist in zijn eigen tijd op pittige kritiek van de gelovigen van de Thomaskirche in Leipzig kwam te staan. ‘Bach kon een scène in de Matthäus-Passion net zo levendig en spannend maken als welke passage dan ook in een opera’, vindt Gardiner. En ook nu laat die fascinatie zich nog steeds voelen. ‘Ik heb vrienden’, zei de dirigent in een interview in The Telegraph, ‘die niet geloven in God, maar die zich wel getroost voelen door de muziek van Bach. De oorzaak daarvan is, denk ik, dat Bach alles wist van menselijke tragedies. Hij was al jong een weeskind en verloor daarna ook nog zijn eerste vrouw en tien kinderen. Hij verwerkte dat met moed, onverschrokkenheid en een wonderbaarlijke macht om te troosten. Dat maakt Bach uniek.’
Aanbevolen opnamen
Lees en luister ook
Componist Johann Sebastian Bach
Het meesterwerk Matthäus-Passion
Het meesterwerk Bachs Cellosuites
Componist in werken Johann Sebastian Bach
De vergelijking Bachs Johannes-Passion
Playlist Passie en Lamentatie
Focus Stabat Mater






