Focus Chant for peace

Zeven jaar geleden bestormden de Cisterciënzer monniken uit Heiligenkreuz de hitlijsten met hun Gregoriaanse gezangen over het paradijs. Daar stonden de kluizenaars uit het Wenerwoud naast sterren als Michael Jackson en Amy Winehouse. Nu verbinden ze hun eenstemmige klank met de kleur van de Joodse zangeres Timna Brauer.
Het dal van Heiligenkreuz inspireerde Beethoven tot zijn Pastorale

‘Het koor vormt de longen van de kerk’
Het orgel staat er nog – behalve Beethoven bespeelden ook Schubert en Bruckner het – in de kerk waar al sinds de twaalfde eeuw elke dag Gregoriaans wordt gezongen. Heiligenkreuz is een van de weinige kloosters ter wereld waar die traditie al zo lang standhoudt. In het middenschip staan de

Zeven jaar geleden werden de Cisterciënzer monniken van Heiligenkreuz op slag beroemd, met het album Chant – music for Paradise, waarvan bijna anderhalf miljoen exemplaren werden verkocht. Plotseling stonden de kluizenaars in de Britse popcharts en moesten ze zich verhouden tot sterren, zoals Michael Jackson en Amy Winehouse. En ze verschenen in de Duitse tv-show Wetten Dass? Maar in het smalle middenschip van de kloosterkerk in Heiligenkreuz lijkt die moderne wereld ver weg. Tegen het middeleeuwse gesteente echoot het gezang, waarin zich twee woorden naar voren dringen: de naam van de stad Jeruzalem – als de plek waar God zijn beloften over een beter bestaan zal inlossen – en het begrip animus, het onzichtbare fenomeen dat we ziel noemen.
‘De mens dient God en God dient de mens’
Tijdens een tournee rondom dat eerste album raakten de Cisterciënzer monniken na een talkshow in gesprek met de Joodse zangeres Timna Brauer. De ontmoeting leidde tot een gezamenlijke viering in de abdijkerk, 9 november vorig jaar, de datum dat in 1938 de Kristallnacht plaatsvond in Duitsland, de door de nazi’s geregisseerde uitbarsting van volkswoede tegen de Joden, een massahysterie die de opmaat vormde voor de Holocaust. Behalve die gewelddadige nacht herdenken de monniken en Brauer met hun optreden ook de Nostra Aetate, de verklaring waarmee het Tweede Vaticaanse Concilie in 1965 bepaalde dat de Katholieke Kerk ‘niets afwijst van wat er waar en heilig is in de andere godsdiensten’.

‘Bidden en zingen zijn ook fysieke processen’

Het credo van de Cisterciënzers is Ora et Labora et Lege, bidden en werken en lezen, drie disciplines ter verheffing van de ziel, het lichaam en de geest. Op het nieuwe album komen twee verschillende geloven samen, vindt Thaddäus, de joodse traditie van het luisteren en de christelijke van het zien. ‘Met de komst van Jezus kreeg God een gezicht. Zoals Johannes in zijn evangelie schrijft: “Het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond.” Een groot deel van ons monnikenbestaan is er ook op gericht om – zoals dat heet – het Woord vlees te laten worden. Daarom is Gregoriaans eenstemmig, niet om het individu te onderdrukken, maar om ervoor te zorgen dat het Woord beter opgenomen wordt in het lichaam. Bidden en zingen zijn niet alleen geestelijk en spiritueel, maar vormen ook fysieke processen. Door de eenstemmigheid kunnen we tijdens de Mis met alle monniken één lichaam worden.’
‘Mag ik een Jezus-grap vertellen?’ vraagt pater Simeon

In de middeleeuwen was het de monniken in dit klooster verboden om te praten. Het was een plaats van stilte en bezinning. Er bestond één stenen kamer waarin met elkaar gesproken mocht worden als de gebruikte gebarentaal tekort schoot. Thaddäus kent nog een paar van die oude tekens. Hij wrijft met zijn wijsvinger langs de rechterkant van zijn neus. ‘Dat deed je als je meer wijn wilde’, lacht hij.
Na de lunch gaan er meer anekdotes over tafel. ‘Mag ik een Jezus-grap vertellen?’ vraagt pater Simeon, de muzikaal leider van het koor. Het gezelschap knikt. ‘Een Joods-Amerikaans echtpaar stuurt een dochter naar Jeruzalem. Als ze na een paar weken terugkomt, blijkt ze christen te zijn geworden. Een jaar later gaat hun zoon naar Israël. Hetzelfde verhaal. Ze zijn wanhopig en heffen hun ogen omhoog. “God, waarom doet U ons dit aan?”, roepen ze. Daarop opent de hemel zich. “Wat denk dat ik heb doorgemaakt”, zegt God. “Ik stuurde mijn zoon naar Jeruzalem en hij keerde ook terug als christen.” “En wat heeft u daaraan gedaan?” vragen de Joodse ouders. “Het Nieuwe Testament geschreven”, antwoordt God.’
Zijn lach buldert over de binnenplaats.
Lees en luister ook
Playlist Night & Day
Album van de week Voces8
Focus Stabat Mater
Het meesterwerk Mozarts Requiem
Playlist From Jewish Life
Het meesterwerk Concierto d’Aranjuez




