Muziek en Pianoduels

Vroeger gingen muzikale virtuozen regelmatig met elkaar ‘op de vuist’.
Beethoven speelde de partituur van zijn tegenstander ondersteboven
Sport is een betrekkelijk jong fenomeen. In de achttiende eeuw bestonden voetbal, tennis, hockey en wielrennen niet – de fiets moest worden uitgevonden. Maar tweekampen waren er wel, bijvoorbeeld tussen muzikale rivalen. In 1799 beschreef musicus Ignaz von Seyfried over ‘een gevecht tussen twee atleten’, toen de pianovirtuozen Ludwig van Beethoven en Joseph Wölfl tegenover elkaar zaten aan de fortepiano.

‘Het pianoduel was meer dan alleen een virtuozengevecht’
Een jaar voor de ontmoeting met Steibelt ontmoette Beethoven zijn gelijke in Joseph Wölfl. Hun strijd was veel meer dan een virtuozengevecht. Het evenement beroerde de adellijke wereld van Wenen. ‘Het verdeelde de stad in tweeën’, schreef Von Seyfried. Het betrof hier niet zomaar een tweekamp. Volgens de Britse musicoloog David Wyn Jones waren in die tijd ‘muzikale virtuozen vergelijkbaar met tennissers, worstelaars, boksers en racepaarden uit deze tijd, in de zin dat zij tegenover elkaar in de arena werden gezet om toeschouwers te vermaken. Maar het pianoduel vertegenwoordigde meer dan alleen een sportieve strijd. Het was ook een plek waar discussies werden beslecht over schoonheid en stijl.’

Marchand vluchtte liever dan van Bach te verliezen
Ook andere beroemde componisten gingen de strijd aan met hun rivalen. Op rondreis in Italië bestreden de jonge Duitser Georg Friedrich Händel en de Italiaan Domenico Scarlatti elkaar op klavecimbel en orgel, op uitnodiging van de muzikale kardinaal Pietro Ottoboni. Het velde een Salomonsoordeel: Händel won op orgel, Scarlatti op het klavecimbel.
Wolfgang Amadeus Mozart voelde in Wenen de hete adem in de nek van Muzio Clementi, maar keizer Joseph gunde zijn protegé de overwinning met het argument dat Clementi een kunstenaar was, maar dat Mozart die kunst ook nog verenigde met goede smaak.

Volumier liet Bach stiekem het spel van Marchand horen, en verleidde hem er daarna toe om de Fransman uit te dagen. Marchand nam de handschoen op. De koning hoorde ervan en loofde een klein fortuin uit voor de winnaar. Het paleis van de Graaf von Flemming zou het strijdtoneel zijn. Iedereen zat klaar, maar Marchand was er nog steeds niet. Een boodschapper werd naar zijn onderkomen gestuurd, maar keerde onverrichter zake terug: de Fransman bleek de vorige nacht in een koets te zijn gevlucht. Hij had Bach horen oefenen, en zich gerealiseerd dat hijzelf misschien wel een meester was in het Franse spel, maar dat zijn tegenstander dat minstens even goed beheerste en ook nog uitblonk in alle andere stijlen. Volumier wreef in zijn handen. Dankzij Bach was hij zijn grote concurrent kwijt.
Lees en luister ook
Sterk verhaal Handel gered door jasknoop
Het meesterwerk Beethovens Keizersconcert
Componist Johann Sebastian Bach
Top 10 Een vreemde dood
Sterk verhaal Muziek voorkomt moord
Instrument Piano



