Kinderklassiek Muzikale dieren

Dieren zijn net mensen. Dat blijkt wel uit de opschudding over de dood van de leeuw Cecil. In veel kinderverhalen zijn ze onze beste vrienden. En ook in de muziek symboliseren ze de mensenwereld.
Begrafenisstoet voor een jager

Peter en de Wolf
In andere werken is de band met de dierenwereld duidelijker, omdat er een uitgesproken verhaal aan ten grondslag ligt. In de jaren dertig schreef Sergei Prokofjev zijn beroemde muzikale sprookje Peter en de Wolf voor een jeugdtheater in Moskou, over een kleine jongen die een wolf vangt. De componist gaf elk personage – ook de dieren – een instrument en een herkenbaar motief mee. De fluit floot, de hobo snaterde, de klarinet miauwde en de boze wolf blies op de hoorns, traditioneel instrumenten van de jacht. Voor veel kinderen is Prokofjev de eerste kennismaking met klassieke muziek.
Lees ook alles over de prachtige app met dit muzikale verhaal
Carnaval der Dieren

In twaalf van de veertien delen schetst de componist een – vaak – humoristisch beeld van een diersoort: van het majestueuze voortschrijden van de leeuw tot de gracieuze drijvende zwaan. Tussen die koninklijke dieren in komt er een bonte stoet langs van kippen, hanen, muilezels, schildpadden, langoren, kangoeroes, de logge olifant krijgt gestalte in de zware klank van de contrabas en de xylofoon verbeeldt de rinkelende botten van fossielen. Veel beeldender en speelser wordt het niet.
Babar, het olifantje
Een andere Franse componist, Francis Poulenc, liet zich inspireren tot zijn l’Histoire de Babar door de kinderverhalen over het olifantje Babar, dat in de stad opgroeit nadat jagers zijn ouders doden. Maar als hij groot is, keert hij terug naar de wildernis om aanvoerder van een kudde te worden. Poulenc componeerde er een pianostuk van, dat Jean Françaix bewerkte voor orkest.
Van apendans tot wilde zwanen
Ook componisten uit vervlogen tijden maakten dierenmuziek. Josquin Desprez gebruikt in het lied El grillo de krekel om een punt te maken over de liefde: dat dier zingt misschien minder mooi dan een vogel, maar hij houdt het langer vol – en volharding is in de ogen van Desprez een doorslaggevende factor in relaties. Hier dienen dieren als een serieuze metafoor. Georg Philipp Telemann daarentegen gebruikte de fauna langs de oevers van de stadsmeren in Hamburg in zijn grillige en grappige Alster Ouverture, met een concert van kikkers en kraaien opneemt, waarin de musici ongegeneerd vals mogen spelen.
Er zijn tal van voorbeelden, van de Apendans van de 17de-eeuwse Brit Henry Purcell tot de Wilde Zwanen van de hedendaagse Fin Einojuhani Rautavaara. De muziek kent zijn eigen dierentuin en wildernis, die even rijk is als de schepping.
Lees en luister ook
Playlist Muzikale dierentuin
Het meesterwerk Vier Jaargetijden
Sterk verhaal De hond van Bruckner
Kinderklassiek Disney Fantasia
Playlist Slaap lekker, welterusten
Top 24 Tijl Loves Klassiek
Top 10 Klassieke muziek apps





