In de spotlights Víkingur Ólafsson

Pianist Víkingur Ólafsson is de zoveelste muzikale sensatie uit IJsland. ‘Genres zijn hier niet zo verkaveld als elders. De ene avond speel je in een orkest en de volgende in een heavy metal band.’ Hij debuteert op Deutsche Grammophon met een album over Philip Glass. ‘Poëzie van de hoogste orde, die alles ontstijgt.’
‘Musici spelen in orkesten en heavy metal bands’

Maar de laatste jaren vergaart IJsland ook roem als de wieg van vindingrijke en veelzijdige componisten, zoals Jóhann Jóhannsson en Ólafur Arnalds. ‘Er komt in de nieuwe Elbphilharmonie in Hamburg zelfs een IJslands muziekfestival. Dat zou tien jaar geleden ondenkbaar zijn geweest.’ Evenals Jóhannsson woont de jonge pianist tegenwoordig vooral in Berlijn. Maar hij draagt zijn eiland nog altijd een warm hart toe. Elk jaar haalt hij een keur van internationale musici naar zijn eigen Reykjavik Summer Music, een driedaags festival. En ook maakte hij een bekroonde serie over klassieke muziek voor de nationale televisie. In een kleine gemeenschap heb je soms maar één iemand nodig die ergens het voortouw in neemt. Wat de muziek betreft, was dat zangeres Björk, vindt Ólafsson. ‘Haar kunst bracht allerlei invloeden samen: van klassiek tot pop, van renaissance tot Stockhausen. Zij was het voorbeeld voor mijn generatie. In haar zag je ook de grote openheid die IJslandse muziekscene karakteriseert. Omdat we met zo weinig mensen zijn, zijn de genres niet zo verkaveld als elders. Hier spelen sommige muzikanten op donderdag in het symfonieorkest en op vrijdag in een heavy metal band.’
‘Mijn hartstocht voor piano was ongedwongen’

Als zijn helden niet naar hem kwamen, moest hij naar hen toe, dacht Ólafsson. En dus deed hij auditie voor de beroemde Juilliard School of Music in New York. ‘Ik wilde de wereld van mijn platenverzameling in het echt zien. En dat draaide uit op een schok, want als ik door de gangen liep, hoorde ik achter elke deur prachtige muziek: achter de één oefende iemand het Derde Pianoconcert van Rachmaninov, achter de volgende klonk Brahms, twee meter verderop Chopin. Ik besefte dat er iets moest gebeuren om daarmee te kunnen wedijveren. Mijn kracht bleek te liggen in mijn nieuwsgierige en avontuurlijke natuur. De leraren op IJsland hadden me altijd vrijgelaten. Niemand vertelde me dat ik vijf tot zes uur per dag moest studeren. Maar veel van mijn klasgenoten op Juilliard zaten al jaren in zo’n strak regime. Mijn hartstocht voor de piano was ongedwongen. Het evenwicht tussen vrijheid en discipline vormt een belangrijk ingrediënt van een goede vertolking. Als je bij Bach je verbeelding thuislaat, slaat de muziek dood. Ik hou van pianisten die zowel de componist respecteren als hun fantasie gebruiken, zoals Dinu Lipatti en Vladimir Horowitz.’
‘Een mens stapt nooit twee keer in dezelfde rivier’

Drie jaar geleden vroeg Glass me of ik zijn pianomuziek eens wilde uitvoeren. Het werd een bijzondere ontmoeting. Ik speelde zijn muziek heel anders dan hij, maar als mijn vertolking hem overtuigend voorkwam, vroeg hij me die gewoon zo te laten. Door met hem te werken, ging ik anders denken over muziek van dode componisten. Ook hun noten staan niet in steen gebeiteld. Definitieve versies van Brahms of Beethoven bestaan niet. Hun werk moet iedere keer weer opnieuw worden geboren. Daarin zit ook de schoonheid van een componist als Bach. Ik voel dat het eigentijdse muziek is, hoewel het zo’n drie eeuwen geleden is geschreven.’

Zoals de Griekse filosoof Heraclitus zei: “Een mens stapt nooit twee keer in dezelfde rivier, want het blijft niet dezelfde rivier en niet dezelfde mens.”’
Aanbevolen opnamen
Lees en luister ook
Muziek en IJsland
In de spotlights Nils Frahm
Kijk Elegy for the Arctic
Focus Soundscapes
Favorieten van Olafur Arnalds
In spotlights Ola Gjeilo
Album van de week ‘Sleep’ van Max Richter






