Focus Edison voor Bernard Haitink

‘Je kan alles met een musicus doen, maar je moet hem niet op zijn ziel gaan staan’, is de lijfspreuk van de 87-jarige Bernard Haitink. Nederlands grootste dirigent krijgt komende zondag de Edison Oeuvreprijs.
‘Ik kan maar net mijn kin boven water houden’

Als het aan hemzelf gelegen had, was de roem misschien aan hem voorbijgegaan. Haitink was een verlegen 27-jarige jongeling, dirigent bij de omroep, toen Marius Flothuis als artistiek leider van het Concertgebouworkest hem begin november 1956 vroeg in te vallen na de afzegging van Carlo Maria Giulini. ‘Liever niet’, antwoordde Haitink, ‘ik kan bij het orkest van de radio maar net mijn kin boven water houden.’ Niettemin wisten Flothuis en de toenmalig chef-dirigent Eduard van Beinum hem gelukkig op andere gedachten te brengen.
‘Het is een wonder dat ik overleefde’

Het is een handelsmerk van een groot dirigent, en van Haitink, om los te kunnen laten. Om muziek te maken in dialoog met het orkest en de solisten, al kostte het hem bloed, zweet en tranen om dat te bereiken. Hij werd veel te jong chef van het Concertgebouworkest. Hij was nog maar begin dertig. ‘Het is een wonder dat ik overleefde’, zei Haitink daar later zelf over. De oude garde in het orkest vond hem te onervaren en stond niet open voor wat hij anders wilde doen. Het bleek een gevecht, maar het lukte. Tijdens een Beethoven-tournee van vele weken door de Verenigde Staten viel alles op zijn plek. Orkest en Haitink stegen tot grote hoogten in het samenspelen en samen ademen.’
‘Het was alsof hij na een lange scheiding zijn oude geliefde tegenkwam’

Vanaf 1965 tot aan zijn pensioen 42 jaar later werkte Theo Berkhout bij het Koninklijk Concertgebouworkest. Haitink ontmoette hij al eerder, in zijn tijd bij het Nederlands Kamerorkest. Er waren avonden dat het voor Berkhout te laat werd om per openbaar vervoer thuis te komen, in De Rijp, vlakbij de Beemster. Dan bleef hij overnachten in de dirigentenkamer van het Concertgebouw in Amsterdam. Op een ochtend versliep hij zich en schoot wakker doordat er iemand aan de deur stond te morrelen. Vlug griste Berkhout zijn kleren bij elkaar, opende de deur en stond oog in oog met de jonge Haitink. Die reageerde geamuseerd, en vanaf dat moment groeide er een vriendschap tussen beide mannen. Er veranderde veel in de tussenliggende tijd, maar toch ook weer niet, vond Berkhout. ‘Haitink is altijd zoekende gebleven, als musicus. Tijdens het repetitieproces was er altijd de twijfel, dat speuren naar de waarheid in de partituur. Dat is, denk ik, het wezen van zijn persoonlijkheid.’
‘Het publiek stond op, als één man, in dezelfde adem’

Daarmee karakteriseerde Christie de stijl en magie van Haitink heel goed. Alt Jard van Nes bewaart daar een bijzondere herinnering aan. Zij zong met Charlotte Margiono in de Tweede Symfonie van Gustav Mahler, die Haitink in 1995 uitvoerde in Dresden bij de herdenking van het geallieerde bombardement dat de stad een halve eeuw eerder in de as legde. ‘Toen Haitink zijn dirigeerstok hief en de dreigende klank van de strijkers aanzwol, daalde er over de zaal een soort eenstemmigheid neer, een samenballing van aandacht alsof alle aanwezigen verbonden werden door één gedachte. Die magie noem ik het stereo-effect, de weerklank van dezelfde toon in iedereen. Duitsers schijnen voor die zeldzame momenten het woord Sternstunden te gebruiken. Na afloop zong de stilte rond, zwaar van betekenis en gezamenlijke emotie. En toen stond het publiek op van de stoelen, als één man, in dezelfde adem. Ik keek opzij naar Charlotte en zag dat niet alleen over mijn gezicht tranen van ontroering de vrije loop kregen.’
Aanbevolen opnamen
Lees en luister ook
Focus Concertgebouworkest
Top 10 Mooiste Symfonieën
Instrument De dirigent
Componist Gustav Mahler
Top 5 Vijfde Symfonieën
Top 10 Dirigentengrappen






