Focus De verdwenen Stravinsky

Vele decennia zochten musicologen naar de spoorloze Chant funèbre van Igor Stravinsky. Want dat werk zou een keerpunt in zijn oeuvre zijn. Drie jaar terug dook het stuk plotseling op tijdens een verbouwing van het conservatorium in Sint-Petersburg.
Vrijwel iedereen dacht dat de Chant funèbre vernietigd was

Stravinsky-specialist Natalya Braginskaya, onderdirecteur van het Petersburgse conservatorium, bleef speuren naar het werk. En uiteindelijk werd ze daarvoor beloond, hoewel het toeval haar de Chant funèbre in de schoot wierp. Bij een renovatie drie jaar geleden moest het conservatorium voor het eerst sinds de oprichting eind negentiende eeuw verhuizen naar een ander gebouw. Op een dag vond bibliothecaresse Irina Sidorenko bij het inpakken van de dozen met manuscripten plotseling de partij van de eerste fluit uit het stuk. En ze belde Braginskaya, die zich naar het conservatorium haastte. Daar vond zijn ook de andere zevenenvijftig orkestpartijen terug. Aan de hand daarvan was het niet moeilijk om een volledige partituur te reconstrueren.
Uiteraard was het de Russische muziektsaar Valery Gergiev die met zijn Mariinsky Orkest de wereld première speelde in Sint-Petersburg.
‘Iedereen in het orkest mag de overleden meester eren’

Bijzonder aan het werk vond Stenz ook dat Stravinsky vrijwel iedere musicus in zijn Chant funèbre een solo gaf. ‘Niet alleen de aanvoerders mogen hun kunnen tonen, nee, ieder orkestlid krijgt de kans de gestorven leraar Rimsky-Korsakov te eren. Alsof ze allemaal, stuk voor stuk, langs de kist lopen en hun eigen ervaring mogen delen.’
Stravinsky neemt afscheid van het verleden

Het is nauwelijks voorstelbaar dat er maar krap vijf jaar zit tussen Stravinsky’s begrafenismars voor Rimsky-Korsakov en de revolutionaire Sacre. En toch voel je in de Chant funèbre wel dat de jonge componist niet alleen afscheid neemt van zijn leraar, maar ook van diens denkwereld. Stravinsky had Rimsky nodig om de tradities te leren kennen. Maar na diens dood werd het tijd om op zoek te gaan naar een eigen stem.
En die is al hoorbaar in zijn Chant funèbre, waarin een fascinatie naar boven komt voor het mythische oerlandschap van de Wagner-opera’s, met hun vaak duistere en gewelddadige rituelen. Niet de melodische lijnen maar het ritme van de aarde zou hij verklanken. De moorddadige offerdans uit Le Sacre zou een jaar na de première ook de rest van de mensheid in de greep zou krijgen met twee wereldoorlogen en een revolutie tot gevolg. In dat opzicht lijkt de herontdekte Chant funèbre niet alleen een requiem voor Rimsky-Korsakov, maar ook voor een beschaving en een tijdgeest, die aan de rand van een afgrond staan.
Aanbevolen opnamen
Lees en luister ook
Kijk Jussens spelen Sacre du Printemps
Focus Riccardo Chailly
Top 10 Requiems
Operastrip Götterdämmerung
Componist Stravinsky
Top 10 Componisten uit de 20e eeuw






