Componist Max Reger

Max Reger
19 maart 1873, Brand – 11 mei 1916, Leipzig
In de muziek van Max Reger ontmoet het contrapunt van Johann Sebastian Bach de harmonieën van Arnold Schönberg. Regers stijl van componeren was tegelijkertijd conservatief en vooruitstrevend. Hij greep terug op de traditionele vormen van de 18e eeuw, maar zijn avontuurlijke gebruik van harmonie blikt vooruit, verder de twintigste eeuw in. De complexe en meeslepende structuur van zijn muziek bleek van grote invloed opcomponisten als Alexander von Zemlinsky en Franz Schmidt.

Al op zeventienjarige leeftijd kreeg Reger een aanstelling als docent aan het Conservatorium in Wiesbaden. Het lesgeven bleek hem te liggen, later bekleedde hij belangrijke academische functies in München en Leipzig. Onder zijn leerlingen waren de componisten Erwin Schulhoff en Othmar Schoeck. Naast lesgeven en componeren, ontwikkelde Reger zijn pianospel. Hij speelde samen met vele vooraanstaande musici. De bekendste hiervan was de violist Adolf Busch, voor wie hij aan het eind van zijn leven een aantal Sonates en Preludes voor viool-solo componeerde.

Veel van Regers bekendste werken zijn variatiereeksen. Zijn Orchestral Variations and Fuga on a theme of J. A. Hiller, op. 100 (1907) en zijn Mozart Variations op. 132 (1914) worden bewonderd om de vindingrijkheid die Reger hierin ten toon spreidt. Beide werken kunnen worden beschouwd als waardige opvolgers van de Haydn-variaties van Brahms. Virtuoze pianisten als bijvoorbeeld Jorge Bolet en Marc-André Hamelin hebben een sterk pleidooi gehouden voor de Bach Variations, op. 81 (1904) en Telemann Variations, op. 134 (1914). En in een tijdperk dat werd gedomineerd door Franse orgelcomponisten, was Reger vrijwel de enige Duitse componist die voor dit instrument schreef.
Gedurende het grootste deel van de 20e eeuw werd Regers muziek buiten het Duitse taalgebied niet erg gewaardeerd. Hij werd onterecht afgedaan als een componist die alleen in staat was om modderige muzikale texturen met een grote dichtheid te creëren. De afgelopen jaren is deze opvatting veranderd en velen zijn de emotionele diepgang, het pathos en het soms bijna boosaardige gevoel voor humor van Regers werk gaan bewonderen.
Aanbevolen opnamen
Lees en luister ook
Componist Richard Wagner
Operastrip Vliegende Hollander
Top 25 De mooiste koormuziek
De vergelijking Vier letzte Lieder
Sterk verhaal Soldaat Schoenberg
Album van de week Bruckners ideale verteller







