Legende Quartetto Italiano

In het land van de opera ontbolsterde vlak na de oorlog een strijkkwartet, dat ruim dertig jaar aan de wereldtop stond. Het Quartetto Italiano speelde ‘met een volmaaktheid die niemand ooit gehoord heeft’. De complete opnamen verschenen in een 32cd-box.
‘Een grote openbaring op het terrein van de kamermuziek’

Die ontmoeting moest door de geallieerde inval wachten tot na de oorlog. Iedereen zat vast in zijn eigen dorp of stad. Reizen was levensgevaarlijk. Dus troffen de vier elkaar pas weer in augustus 1945, in het ouderlijk huis van de 23-jarige violist Paolo Borciani in Reggio Emilia. Ze noemden zich het Nuovo Quartetto Italiano. Altviool speelde Lionello Forzanti, die ruim tien jaar ouder was dan de rest. Hij werd twee jaar later vervangen door Farulli. In de drie decennia daarna zou de samenstelling niet meer veranderen.
Primarius Borciani en cellist Franco Rossi wierpen zich op als muzikale bazen. Tweede violiste Elisa Pegreffi en de altist Farulli kozen ervoor om het cement tussen deze beide sterke ego’s te zijn, zoals middenstemmen wel vaker doen. ‘We slikten wat ze zeiden’, zei Pegreffi, ‘omdat ze geweldige musici waren.’ Hun eerste recitals oogstten meteen bewondering. ‘Men mag’, schreef een recensent in Milaan, ‘zonder twijfel spreken van een grote openbaring op het terrein van de kamermuziek.’
Ze baarden opzien door uit het hoofd te spelen

De koerswijziging leidde ook tot een andere naam. Ze schrapten Nuovo en vervolgden hun reis als Quartetto Italiano. Opzien baarden de musici door alles uit het hoofd te spelen, indachtig de uitspraak van dirigent Hans von Bülow dat een musicus de partituur in het hoofd moet hebben, en niet het hoofd in de partituur. Het bood hun meer mogelijkheden om elkaar te zien en te horen tijdens een uitvoering. En het bleef niet onopgemerkt. ‘Nimmer zag ik zo’n gelijke streek, hoorde ik zo’n heldere klank en voelde ik zo’n grote toewijding aan een gezamenlijk doel’, schreef de recensent van het Franse blad Spectateur na een recital in Parijs.
‘In een huwelijk moet je elkaar ook begrijpen en aanvullen’

Hoe lukte het om zo lang samen te blijven? Dat vroeg journalist en musicoloog Jan de Kruijff in 1972 aan primarius Borciani, toen inmiddels zo’n twintig jaar getrouwd met het enige vrouwelijke kwartetlid Pegreffi. ‘In muzikaal opzicht hebben we gelijkgestemde temperamenten’, verklaarde de eerste violist. ‘En na een discussie van een halfuur gaan we meestal spelen, en zijn we het snel eens. Je kunt af en toe je muzikale aard aanpassen, dat moet zelfs, maar dat kan alleen als er sprake is van wederzijdse affiniteiten. Dat is de belangrijkste voorwaarde om een kwartet in stand te houden. Als je een huwelijk aangaat, moet je elkaar ook begrijpen en aanvullen. De karakterverschillen die er wel degelijk waren, werden door drie zaken steeds overwonnen: onze liefde voor de muziek, het besef hoe belangrijk dit kwartet voor ieder van ons was, en het oprechte vertrouwen in de oprechtheid en het fatsoen van de anderen.’ De sfeer was altijd serieus, zei zijn vrouw Pegreffi: ‘We maakten wel onderling ruzie, maar nooit grappen.’
Mee de ruimte in met de Voyager

Ondanks de gelijkgestemde muzikale temperamenten viel het kwartet eind jaren zeventig toch uiteen. In 1977 waren er plannen om de strijkkwintetten van Mozart op te nemen met altist Dino Asciolla als vijfde lid. Maar voor het zover kwam, kreeg Farulli een hartaanval. Het vijfkoppige project kon niet doorgaan, maar de drie overgebleven leden vroegen Asciolla vervolgens om voorlopig de plek van de zieke Farulli in het kwartet zelf over te nemen. Die bleek daardoor zo beledigd dat het tot een definitieve breuk kwam tussen hem en de rest. Drie jaar later verliet nieuweling Asciolla onverwacht het ensemble. Die klap kwam het Quartetto Italiano niet meer te boven.
Aan boord van de Voyager bevindt zich nog wel een foto van het Quartetto Italiano. Als buitenaardse wezens ooit dit ruimteschip ontdekken, en daarin de hoogtepunten uit de menselijke geschiedenis zullen aantreffen, dan vormen Borciani, Pegreffi, Farulli en Rossi het eerste strijkkwartet, waarmee deze aliens kennismaken.
Aanbevolen opnamen
Lees en luister ook
Top 10 Strijkkwartetten
Componist Ludwig van Beethoven
Album van de week
Emerson Quartet speelt Purcell & BrittenTop 10 Altvioolwerken
Sterk verhaal Affaire in geheimschrift
Top 10 Klassieke muziek in reclame






