Componist Johann Sebastian Bach

Voor velen geldt Bach als de grootste componist ooit. En het is ontegenzeglijk waar dat veel van zijn werken behoren tot de belangrijkste uit de barokperiode.
Johann Sebastian Bach
21 maart 1685, Eisenach – 28 juli 1750, Leipzig
In de ogen van Haydn, Mozart en Beethoven was Bach een meester in het contrapunt. Voor Mendelssohn was hij de componist van grootse koorwerken. En Stravinsky vond hem de ultieme ambachtsman. In de afgelopen decennia heeft de oude muziekbeweging ervoor gezorgd dat de muziek van Bach in een historisch perspectief is komen te staan. De uitvoeringen van zijn werken zijn anders en lichter geïnstrumenteerd en de koren minder zwaar bezet dan in de periode daarvoor. Zijn composities inspireren nog iedere dag tot nieuwe, frisse interpretaties.
Vroege jaren

Tegen de tijd dat Bach tien jaar oud was, waren zijn beide ouders gestorven. Hij bracht zijn tienerjaren door bij zijn halfbroer in Ohrdruf, een leerling van componist en organist Johann Pachelbel. Bach ontwikkelde er zijn vaardigheden op het orgel en klavecimbel, improviseerde, 
In 1703 werd hij organist van de Neue Kirche in Arnstadt. Na onenigheid met de kerkleiding is Bach in 1705 vertrokken voor een langdurige reis naar organist en componist Dietrich Buxtehude in Lübeck. Er was sprake van dat hij Buxtehude in
de Marienkirche zou opvolgen. Maar aan de voorwaarde dat hij in dat geval ook zou moeten trouwen met de oudste dochter van de componist kon en wilde Bach niet voldoen: hij was verloofd met zijn nicht Maria Barbara.
Hofcomponist
In 1707 kreeg Bach een aanstelling aan de St. Blasiuskerk in Mühlhausen, waar het zijn eerste taak was om te zorgen voor een nieuw orgel. Ondanks dat het budget dat tot hier tot zijn beschikking stond aanmerkelijk ruimer was dan in Arnstadt – wat bijvoorbeeld te merken is aan de bezetting van Cantata BWV 4 Christ lag in Todesbanden – brak Bach met de familietraditie en werd componist aan het hof in Weimar in plaats van kerkmusicus te blijven. Hij begon in nieuwe muzikale stijlen te componeren en liet zich in het bijzonder inspireren door de muziek van Antonio Vivaldi. In eerste instantie werd hij aangesteld als hoforganist en schreef hij vooral religieuze muziek. Maar al spoedig viel ook de wereldlijke muziek aan het hof onder zijn verantwoording. De salarisverhoging waarmee deze uitbreiding van werkzaamheden gepaard ging was ongetwijfeld zeer welkom in het zich snel uitbreidende gezin Bach.
In 1713 keerde Prins Johann Ernst, een van de jongere leden van het hof in Weimar, terug van zijn studie aan de Universiteit van Utrecht. Hij bracht een enorme hoeveelheid nieuwe Italiaanse bladmuziek mee, waaronder ook Vivaldi’s L’Estro Armonico. Bach arrangeerde vier van deze concerten voor orgel en twee andere voor meerdere klavecimbels. Hij leerde van de muziek van Vivaldi vooral hoe ritmische kracht te gebruiken in zijn muziek.
Geharrewar aan het hof en de tegenzin om hem te benoemen tot Kapelmeester zorgden ervoor dat Bach op zoek ging naar een nieuwe positie. In 1717 werd hij benoemd aan het hof in Cöthen. Hier wijdde hij zijn energie vooral aan het componeren van wereldlijke muziek. De Brandenburgse Concerten en de Orkestsuites ontstonden in deze periode. In deze werken hoor je in Bachs muziek dat de harmonische rijkdom van de Duitse muzikale traditie samengaat met de nieuw verworven energie van de Italiaanse stijl.
Thomaskirche

Het hoogtepunt van Bachs werken voor koor vormt zijn langste werk, de Matthaeus Passion, die hij schreef in 1727 en herzag in 1736 en 1740. In dit werk maakt Bach gebruik van kenmerken van de Franse, de Duitse en de Italiaanse compositiestijl om de grote spirituele en emotionele betekenis van dit werk goed tot uitdrukking te brengen. De kunst van de koraalbewerking en -harmonisatie wordt in dit werk door Bach tot grote hoogte gestuwd, met name in de diverse bewerkingen van O Haupt voll Blut und Wunden. Het bevat alle vernieuwingen die Bach zich in zijn Leipziger jaren heeft eigen gemaakt en staat in groot contrast met de veel intiemere Johannes Passion.
Composities


Aanbevolen opnamen
Lees en luister ook
Album van de week Bachs Franse Suites
Het meesterwerk Matthaeus Passion
De vergelijking Johannes Passion
Kijk Koffiekantate
Het meesterwerk Goldbergvariaties
De vergelijking Bachs Chaconne
In de spotlights Mahan Esfahani










