Favorieten van Zwemkampioen Ferry Weertman

foto: Thamer Negro El-Khatib

Zwemmer Ferry Weertman verovert de wereldtitel op de tien kilometer open water bij de WK zwemmen in Boedapest, nadat hij ook Olympisch goud won in Rio de Janeiro. Voor Classics To Go koos hij zijn favoriete vijf klassieke muziekstukken.

‘Na mijn zwemcarrière wil ik Beethovens Für Elise leren spelen’

beethoven-ludvig-van_220x220‘Ik ben langzaam naar klassieke muziek toegegroeid, omdat ik van piano hou. Ik dat instrument ook graag leren bespelen, maar daar wacht ik nog even mee tot ik stop met zwemmen. Rond mijn zestiende, zo’n acht jaar geleden, begon die liefde. Hoe dat komt herinner ik me niet. Mijn eerste vriendin zat regelmatig achter de piano, hoewel niet vaak als ik er was, maar misschien dat er van die klank onbewust iets in mijn hoofd is blijven hangen, iets dat ik associeer met schoonheid. Mijn ouders vinden klassiek mooi, maar ik kan me niet heugen dat ik er ooit bij was, als ze luisterden. Dus mijn ontdekking van klassieke muziek blijft wat in mysterieuze nevels gehuld. Een stuk waar ik altijd wel naar kan luisteren- en wat ik dan ook wil leren – is Für Elise. Ik bewonder de manier waarop Beethoven de spanning in de muziek opbouwt. Ik denk wel eens na over hoe vreemd het is dat mensen muziek kunnen bedenken. Sterker nog, hoe Beethoven – zelfs toen hij doof was – in zijn hoofd nog kon horen hoe de noten zouden moeten klinken.’


‘Bij klassiek vind ik rust als de adrenaline nog stroomt’

220 tchaikovsky‘De piano deed mijn belangstelling voor klassieke muziek ontwaken. Naarmate ik meer luisterde, begon ook mijn fascinatie voor strijkinstrumenten te groeien. Op een dag stuitte ik op de Serenade voor Strijkers van Tsjaikovski. Dat nam me echt mee. Vraag me niet waar naartoe. Ik bedenk geen verhalen bij muziek. Het liefst luister ik met een koptelefoon, zodat ik me van de buitenwereld en zijn geluiden kan afsluiten. Ik kan dan helemaal in de muziek zelf kruipen. Voor een zwemwedstrijd doe ik dat ook wel eens, maar dan komt er rap uit. Ik luister naar twee dingen die niet echt met elkaar rijmen: klassiek voor de muziek en rap voor de tekst. Dat is totaal iets anders. Rap luister ik voor de wedstrijd om mezelf klaar te stomen en op te pompen. Bij klassiek vind ik rust, bijvoorbeeld als ik in de avonduren niet kan slapen, omdat de adrenaline van een race nog steeds door mijn aderen stroomt.’


‘Als Mozarts Requiem voorbij komt kan ik niet anders dan luisteren’

pl mozartKlassiek luister ik vooral als ik lees of leer. Naast het zwemmen doe ik een studie bedrijfskunde. Meestal zet ik dan zacht een afspeellijsten van Spotify op. Zoals de vijftig meesterwerken van Mozart. Maar als zijn Requiem voorbij komt, dan leg ik de boeken weg, op zo’n moment, bij zulke muziek, gaat het volume omhoog en kan ik alleen nog maar luisteren. Dan vergeet ik al het andere. Ik herinner me dat we op de middelbare school vroeger de film Amadeus hebben bekeken. Daarin zag je Mozart op zijn sterfbed nog aan het Requiem werken. Dat maakte veel indruk. Ook dat wonderbaarlijke talent van hem. Zo’n jongen die als kind al in staat was tot dingen, die andere mensen na een heel leven nog niet kunnen. Dat is inspirerend.’


‘Het klavecimbel voert me altijd mee de geschiedenis in’

bach 220Naast strijkinstrumenten en piano vind ik klavecimbel prachtig. Bijvoorbeeld het Vijfde Klavecimbelconcert van Johann Sebastian Bach. Ik kan genieten van het geluid van het instrument. Het is lichter dan de piano. Het doet me denken aan de renaissance, misschien omdat die klank in films daarover vaak op de achtergrond te horen is. Dat tijdperk en ook de Griekse en Romeinse oudheid boeien me. We kunnen veel leren van de geschiedenis. Die belangstelling heb ik van mijn broer. Geschiedenis was zijn favoriete vak op school, en hij kwam altijd met pakkende verhalen thuis. Hij vertelde me altijd welke lessen je uit de historie kon trekken. Dat is belangrijk, ook in de sport. Dat je leert van je eigen fouten en van die van anderen. Ik heb nu nog niet de tijd gehad, maar ik wil me later graag verdiepen in de achtergronden van de klassieke muziek die me aanspreekt. Stukken gaan nu eenmaal meer leven als je wat weet over het leven van de componist, over waarom hij het schreef, over de historische periode waarin zo’n werk tot stand kwam, en over wat zijn inspiratiebronnen waren.’


‘Vivaldi vertelt in zoiets abstracts als muziek een helder verhaal’

gestreepte-vier-jaargetijden-220x220Vivaldi’s Vier Jaargetijden is een van de eerste werken die je tegenkomt als je begint aan een ontdekkingsreis van de klassieke wereld. Daar heb ik eindeloos naar geluisterd. Veel fragmenten ervan kende ik al, uit films of van televisie. Er is zoveel wat je ergens in het voorbijgaan in je opneemt. Het is een feest van herkenning. Als je alle vier vioolconcerten achter elkaar hoort, kun je – ook als je er verder niets van weet – toch meestal wel inschatten over welk seizoen ze gaan. Dat vind ik mooi. Vivaldi vertelt in zoiets abstracts als muziek toch een helder verhaal. De ‘Lente’ klinkt vrolijk, dat roept in mijzelf ook blijdschap op. Terwijl je in de ‘Herfst’ hoort hoe alles grauwer wordt.’


Aanbevolen opnamen

ika Janine Vivaldilka mozart requiemlka bach brandenburg chailly


article-pianoles-vk_220x220Lees en luister ook