Legende Luciano Pavarotti

Zijn handelsmerk was een glasheldere stem die je uit duizenden herkent. De Italiaanse tenor Luciano Pavarotti stal de harten van mensen voor wie opera een wereldvreemd fenomeen was. Hij was in vele opzichten bigger than life. ‘Zo’n zanger komt maar eens in de eeuw langs’, zei een beroemde dirigent.
‘Mijn papa is tenor en ik ben tenoortje’

Het is de platenverzameling van zijn vader die de jonge Luciano op ideeën zal brengen. Hij hoort de stemmen van de sterren uit vervlogen tijden als Enrico Caruso en Tito Schipa. Net drie jaar oud, vertelt zijn moeder, klimt hij op een stoel, steekt zijn wijsvinger omhoog en verkondigt: ‘Mijn pappa is tenor en ik ben tenoortje.’ Twee jaar later geven zijn ouders hem een speelgoedgitaar. Luciano begeleidt zichzelf ermee op de binnenplaats van de woonkazerne in de romances die hij op de platen van zijn vader hoort. De mensen gooien toffees en chocolaatjes naar beneden als beloning. En soms – vroeg in de ochtend of laat in de avond – sturen ze hem weg. Dan schreeuwen de andere bewoners door de ramen: ‘Nu is het genoeg, Luciano!’
‘Ik wist dat ik een fenomenale stem ontdekt had’

Het gezin moet sappelen voor zijn bestaan. Hij slaapt op een opklapbed in de keuken. ‘Gelukkig zijn ondanks de armoede is iets prachtigs’, zal Pavarotti later zeggen. Op zijn vader na wordt hij thuis omringd door vrouwen. Ze aanbidden hem. En hij hen. De Italiaanse muziekcriticus Rodolfo Celletti zal deze adoratie terug horen in zijn zang. ‘Zijn stem brengt meer een verering dan een verliefdheid tot uitdrukking voor een geïdealiseerde vrouwenfiguur.’
Na de oorlog begint de tienjarige Pavarotti met zijn vader vespers in de kerk te zingen. Twee jaar later bezoekt hij de schouwburg in Modena om de beroemde tenor Beniamino Gigli te beluisteren. Na afloop van het concert dringt hij zich door de menigte van bewonderaars naar voren, en vliegt de zanger in de armen. ‘Wanneer ik groot ben, zal ik ook tenor zijn’, zegt hij. ‘Goed zo’, antwoordt Gigli. ‘Maar je zal hard moeten werken. Het studeren houdt nooit op.’
Het is de eerste les die Pavarotti krijgt. Als het tijd is om te kiezen voor een toekomst, slaat de twijfel toe. Hij besluit een baan te nemen als onderwijzer, en verzekeringsagent. In dat laatste blinkt hij uit met zijn kinderlijke charme. Maar Pavarotti wil zijn droom om zanger te worden niet opgeven. In de buitenwijken van Modena doet hij op zijn twintigste auditie bij zangleraar Arrigo Pola. ‘Ik wist meteen dat ik een fenomenale stem ontdekt had’, zegt Pola.
‘We hadden geen geld, maar geloofden in de toekomst’

Begin jaren zestig wint Pavarotti een concours, waardoor hij mag debuteren in Puccini’s La Bohème in Reggio Emilia. Hij leeft in die tijd ook als een bohemien. ‘We hadden geen geld, maar we geloofden in onszelf en in de toekomst’, zegt hij over de generatie zangers met wie hij opgroeit.
Zijn internationale doorbraak komt in 1963 in Amsterdam in Donizetti’s Lucia di Lammermoor. Daarna ontdekken andere operahuizen hem. En Pavarotti zit nog steeds middenin een leerproces. ‘Ik moest vechten, de aanleg scherpen, werk doen dat ik nooit gedacht had te doen, maar dat het mogelijk maakte mezelf te vormen. 
Belangrijk voor Pavarotti’s verdere ontwikkeling is in die tijd zijn kennismaking met dirigent Richard Bonynge en diens vrouw, sopraan Joan Sutherland. ‘Zoals iedere echte artiest was Luciano nooit tevreden over zichzelf en werkte continu aan verbetering’, zegt Bonynge. ‘Luciano koesterde grote bewondering voor de techniek van Joan. Telkens als ik me omdraaide, legde hij de handen op haar buik om te proberen te begrijpen hoe ze ademde en haar stem gebruikte.’
‘Ik voelde me een gevangene van mijn eigen stem’

Maar na een noodlanding op het vliegveld van Milaan lossen de problemen op. De ontsnapping aan de dood brengt andere inzichten. ‘Op die dag begreep ik dat ik mijn tijd zat te verdoen en mijn leven aan het ruïneren was. Zonder een duidelijke reden. Ik besloot te vermageren en vond de lach terug die ik verloren had.’ Niet dat de vrees verdwijnt, maar hij schaamt zich er niet meer voor.
Pavarotti beteugelt zijn angsten ook door bijgeloof. In elk theater waar hij zingt, zoekt hij op het toneel naar een kromme, roestige spijker. Vindt hij die niet dan weigert hij het podium te betreden. Het verhaal doet uiteraard snel de ronde onder theaterdirecteuren, die ervoor zorgen dat er zo’n spijker rondslingert. Inmiddels groeit zijn roem. Hij verovert Europa en Amerika. De Metropolitan Opera sluit hem in de armen. ‘The King of the High C’, noemt het blad Time hem. Op één avond zingt hij er liefst negen in de Met. Zijn zang betovert iedereen, maar zijn acteerprestaties laten nog wel eens te wensen over, oordelen de critici. Pavarotti is in dat opzicht van een oudere generatie. Hij staat midden op het podium, zingt richting de zaal, en verwacht dat de regisseur de enscenering om hem heen bouwt. Een achterhaald concept, waarop steeds meer kritiek komt.
‘Hij bezingt alle gevoelens die een mens kan ervaren’

Zijn concerten in stadions en parken trekken honderdduizenden bezoekers. Hij is ook berucht voor zijn afzeggingen. Wanneer hij zich in Chicago, bij de Lyric Opera, terugtrekt uit 26 van de 41 voorstellingen wordt Pavarotti daar vanaf 1989 tot persona non grata verklaard. Ontgroeid aan de operawereld wordt hij ook een geliefd onderwerp voor roddelrubrieken. Hollywood maakt een film met hem. Hij zingt met Michael Jackson en Paul McCartney op een album ter ere van prinses Diana. Hij geeft humanitaire optredens in het door de oorlog verscheurde Bosnië. Pavarotti belandt in het Guinness Book of Records, als de zanger die het vaakst door het publiek op het podium wordt teruggeroepen (165 keer) en met het best verkochte klassieke album aller tijden, The Three Tenors in Concert. Pavarotti is – zoals de Amerikanen zeggen – ‘larger than life’.
Gezien de breekbaarheid van de tenorstem houdt Pavarotti het lang vol. Misschien wel te lang, want als hij in 2004 aan zijn afscheidstournee begint, heeft zijn stem al veel van zijn kracht verloren. Halverwege de serie concerten moet hij stoppen, wanneer artsen bij hem alvleesklierkanker vaststellen. Een operatie biedt maar tijdelijk soelaas. Als laatste optreden zingt Pavarotti zijn signatuuraria Nessun dorma, tijdens de opening van de Olympische Winterspelen in Turijn. Anderhalf jaar later, in september 2007, sterft hij in Modena, de stad waar hij bijna 72 jaar eerder ook geboren werd. Zijn geheim, vindt de Duitse dirigent Gustav Kuhn, was een meeslepende intensiteit. ‘Elk moment van zijn vertolking is vol van alle gevoelens die een mens kan ervaren.’
Aanbevolen opnamen
Lees en luister ook
Sterk verhaal Pavarotti keek de dood in de ogen
Top 10 Tenoren
Operastrip La Bohème
Top 10 Operacomponisten
Favorieten van Gregory Porter
Muziek en Opera






