Het meesterwerk Mahlers Vijfde

Door de film Dood in Venetië van de Italiaanse regisseur Luchino Visconti werd het ‘Adagietto’ uit Gustav Mahlers Vijfde Symfonie een culthit. Het werk toont de Weense componist op het toppunt van zijn kunnen.
‘Een werk van kracht, van gezond zelfgevoel’

Ook in de Vijfde is de natuur een inspiratiebron

begin van de Vijfde Symfonie, al geeft de componist er hier – en vaker – een tragisch-ironische wending aan. Alsof hij wil aangeven dat achter de prachtige façade van het groteOostenrijk en Wenen het verval woekert. Het uitgesponnen ‘Scherzo’ van het derde deel is een uitbundige lofzang op het leven en op de meren, weiden en bossen van de Alpen, waar Mahler altijd zijn symfonieën schreef. In het muzikale seizoen was hij druk als dirigent van de Weense Hofopera, dan kon hij in de vroeg ochtend alleen zo’n twee uur vrijmaken voor het orkestreren van zijn ideeën. Het scheppingsproces kreeg ruimte tijdens de zomervakanties in de Alpen. Daar wisselde Mahler het wandelen in de bergen af met componeren. Zijn Derde Symfonie is het ultieme eerbetoon aan die plek, maar ook in zijn andere werken blijft de natuur als inspiratiebron terugkeren.
Het ‘Adagietto’: een liefdesverklaring aan Alma


De Nederlandse dirigent – en vriend van de Mahlers – Willem Mengelberg schreef in zijn eigen partituur van deze symfonie: ‘Dit Adagietto was Gustav Mahlers liefdesverklaring aan Alma. In plaats van een brief stuurde hij haar het manuscript: zonder begeleidende woorden. Zij begreep het en schreef hem terug: “Hij moet komen!!!” Beiden hebben mij dit verteld.’ Het was reden voor Mengelberg om deze muziek te karakteriseren als ‘een liefde die geboren wordt’.
‘Zijn leven leek een kringloop van kracht’
Het slotdeel van de Vijfde verjaagt definitief de duisternis uit de treurmars aan het begin. Het licht breekt door, ‘de avonturier van de ziel’, zoals dirigent Bruno Walter zijn leermeester en vriend Mahler noemt, voltooit zijn muzikale reis. En wij met hem. De Vijfde is, schrijft Walter, ‘muziek, hartstochtelijk, wild, pathetisch, zwierig, plechtig, teder, vol van alle gevoelens van het menselijke hart, maar toch “slechts” muziek, en in de verste verte mengt zich er in haar puur muzikaal verloop geen metafysische vraag. In plaats daarvan spande de musicus zich des te ijveriger in om zijn symfonisch kunnen erin te vergroten, een nieuw, hoger type te scheppen.’
Mahler toont zich in zijn Vijfde Symfonie van zijn beste kant als klanktovenaar. Deze muziek is een mooi voorbeeld hoe de componist zijn rijke verbeelding in toom hield met strakke vormen. Walter kan zich in zijn boek nauwelijks een voorstelling maken hoe Mahler het voor elkaar kreeg om naast zijn drukke baan als dirigent van de Hofopera ook nog zulke monumentale symfonieën te schrijven. ‘Zijn leven leek een kringloop van kracht: hij deed haar uitvloeien naar de kunst en van de kunst scheen hij haar vernieuwd terug te krijgen.’
Lees en luister ook
Top 5 Vijfde Symfonieen
Componist Gustav Mahler
Top 10 Treurmarsen
Muziek en De dood
Focus Koninklijk Concertgebouworkest
Top 10 Natuur in muziek



