Het meesterwerk Tristan und Isolde

Het verhaal achter Wagners opera over een onmogelijk verlangen.
Tristan en Isolde als opera
Er zijn maar weinig stukken waarover zoveel is gezegd en geschreven als Tristan und Isolde. Volgens sommige musicologen is de opera zelfs het stuk dat het muzikaal modernisme inluidde. Los van het historisch belang vertolkte Richard Wagner met Tristan und Isolde precies wat hij wilde – verwrongen emoties in een kwellend liefdesverhaal.

Maar dan gebeurt het onmogelijke. De hofdame krijgt last van haar geweten en maakt een andere toverdrank klaar. Tristan en Isolde drinken de beker leeg maar sterven niet; ze worden dodelijk verliefd op elkaar. Juist daar waar zij niet mag groeien, bloeit de liefde op. Uitgehuwelijkt aan koning Marke is het een eenvoudig verhaal: Isolde is voor de vorst, aan dat feit kunnen haar gevoelens voor Tristan niets veranderen. Het is het begin van een hoop ellende. Wanneer de twee geliefden elkaar vlak voor Isoldes huwelijk ’s nachts ontmoeten in de kasteeltuin, worden ze verraden. Er ontstaat een vechtpartij en Tristan raakt dodelijk gewond. Wanhopig gekweld ziet de mannelijke held maar één oplossing. Hij verrijst uit zijn ziekbed, haalt alle verbanden los en treedt zijn dood tegemoet. Uit liefdesverdriet geeft ook Isolde de geest: ze valt dood neer op het lichaam van haar zielsverwant. Pas nu zijn de twee samen, samen in de dood.
Onbeantwoorde muziek

Maar wellicht wordt de verboden liefde, dat onmogelijke verlangen, nog wel het sterkst verklankt door de befaamde opening met het beroemde Tristan und Isolde-akkoord – een ongekend rebels akkoord dat indruiste tegen alle bestaande muzikale regels. Toegegeven, componisten waren al langere tijd bezig met het opzoeken van de grenzen. Beethoven stond bijvoorbeeld bekend om zijn lastige, moeilijk te begrijpen samenklanken. Later in de negentiende eeuw werden componisten zelfs nog brutaler in hun muzikaal taalgebruik. Een oude Liszt schuurde al behoorlijk aan tegen wat ‘mocht’ en ook Schumann was af en toe behoorlijk gewaagd. Wat Wagner deed, was echter nieuw. Het Tristan-akkoord leek op niets dat ooit geweest was. Het wekt een verwachting, maar waarom wordt die verwachting niet beantwoord? Wat is het überhaupt? Is het een akkoord dat een ander voorspelt, of juist een samenklank die helemaal op zichzelf staat – een onverklaarbaar akkoord? De experts zijn er nu nog niet over uit. Ja, het akkoord veranderde de muziekgeschiedenis en maakte de weg vrij voor latere modernisten als Debussy en Stravinsky, maar de precieze werking blijft mysterieus. En daarin ligt misschien wel de schoonheid. Een mooiere klank voor de onmogelijke liefde is er niet: onverklaarbaar als de hartstocht, brandend als het verlangen.
De overwinnende liefde van Tristan en Isolde

Aanbevolen opnamen
Lees en luister ook
Componist Richard Wagner
Operastrip Götterdämmerung
Top 10 Operacomponisten
Album van de week De Derde van Bruckner
Focus Strijdtoneel
Muziek en Opera: Mythe, magie en folklore






