Legende Cecilia Bartoli

Mezzo Cecilia Bartoli wordt de muziek die zij zingt. Ze onthult op die manier de ware schoonheid van lang vergeten aria’s. Op haar nieuwe album Dolce Duello verbindt Bartoli de sensualiteit van haar stem met die van Sol Gabetta’s cello. Samen bezingen ze de barok.
Twee stemmen schilderen een mozaïek van menselijkheid

Ook Dolce Duello is een eerbetoon aan componisten op het grensvlak van de zeventiende en achttiende eeuw, de periode van de vocale acrobatiek, maar ook van de diep doorvoelde emotie, van de mens in al zijn verschijningen. De Griekse tragedie is nooit ver weg in deze muziek: het noodlot, stormen van hartstocht, zuchten van verdriet. ‘Het vinden van zo’n oude partituur’, zegt celliste Sol Gabetta, ‘en het tot klinken brengen van die onbekende noten geven me een onbeschrijfelijk gevoel.’
Ook Dolce Duello bevat mooie ontdekkingen, zoals nooit opgenomen aria’s van Caldara en Porpora. De chemie tussen Bartoli en Gabetta levert mooie, warme kleuren op, die tezamen een mozaïek van menselijkheid vormen. Het past in de reis die Bartoli eind vorige eeuw begon met haar Vivaldi-album.
Ze wil de schoonheid van vergeten aria’s laten horen

Ze zwerft graag steeds verder terug in het immense labyrint van de tijd, op zoek naar de stiefkinderen van de muziekgeschiedenis. Haar populariteit en charisma benut ze niet alleen om haar vele luisteraars te behagen, maar ook om de confrontatie met hen aan te gaan, om hen aan te moedigen met haar nieuwe werelden te ontdekken.
Die fascinatie voor verborgen schatten bracht journalist Peter van der Lint van dagblad Trouw ertoe twee zelfverzonnen bijnamen aan haar voor te leggen: La Scopritrice (de Ontdekster) en La Salvatrice (de Redster). Bartoli zette er een titel die meer bescheidenheid ademt. La Curiosa. De nieuwsgierige.

Ze ontdekte de opera op historische grond

Zowel Angelo Bartoli als Silvana Bazzoni droomden tijdens hun eerste ontmoeting op een muziekfestival in Spoleto, aan het begin van de jaren zestig, nog van een loopbaan als solist. Hij was een stevig gebouwde tenor met een expressief en rond gezicht dat bestond uit enkele karaktervolle penseelstreken. Op oude foto’s lijkt hij, evenals zijn dochter, te jongleren met zijn mimiek: beiden vertonen de neiging hun rechter wenkbrauw op te trekken. Silvana daarentegen was hoekiger en scherper en in haar jonge jaren deed haar magere gelaat, beheerst door een brede neus en volle lippen, in de verte denken aan dat van Maria Callas. Maar de snelle komst van hun zoon Gabriele en de bijkomende noodzaak om geld te verdienen, dwong hen uiteindelijk hun eigen illusies op te offeren voor de zekerheid en anonimiteit van het koor.

Met Gabriele beklom ze de namaak-sfinxen in het decor van Aïda, voordat ze in de duisternis van de avond van de ene verbazing in de andere zouden vallen. Een parade van echte dieren trok aan hen voorbij, van Egyptische gewaden en van stemmen zo luid dat ze tot in hun lichaam natrilden.
‘Gelukkig is ze een mezzo’, verzuchtte de beroemde sopraan

‘Ik geef jou evenveel zuchten,’
‘als er bladeren dwarrelen in de wind.
Je verachting bezwaart mijn hart;
lamp van goud, jij wordt nog mijn dood!’
Deze even cryptische als melancholische woorden van Giggi Zanazzo, geschreven in het stadsdialect van Rome, waren haar eerste noten die over het operapodium in de richting van het publiek zweefden.
Zingen leek een bestemming voor Bartoli, haar ouders hadden haar niet voor niets vernoemd naar haar stadgenoot Santa Cecilia, beschermheilige van de muziek. Volgens haar moeder ontstond de keus voor de naam Cecilia uit een ‘voorgevoel’. Silvana herinnert zich dat haar dochter als kind zingen net zo leuk vond als praten en de hele dag door het huis de melodieën liep te neuriën die haar ouders moesten instuderen. Niettemin leek het er in de jaren daarna op dat haar dochter de muziek zou laten voor wat het was, althans de zang. Wel ontwikkelde ze een fascinatie voor dans en op 13-jarige leeftijd nam ze flamencolessen. Haar moeder kreeg haar zover dat ze ook piano en trompet ging studeren.

Halverwege de jaren tachtig werd ze als 19-jarige ontdekt bij een talentenjacht op de Italiaanse televisie, waar ze de harten van het publiek stal in twee duetten met gelouterde operasterren als sopraan Katia Ricciarelli en bariton Leo Nucci. ‘Gelukkig is ze een mezzo,’ grijnsde Ricciarelli.
Vanaf dat moment ging het snel. Enkele jaren later vertolkte ze voor het eerst een hoofdrol bij de Opera in Rome. Haar moeder was al eerder naar een ander koor vertrokken, maar haar vader zong er nog steeds, in wat zijn laatste seizoen zou worden. Niet lang daarna gingen haar ouders uit elkaar en trok Angelo Bartoli zich terug in zijn geboortestad Rimini aan de Adriatische kust.
‘Niets is muzikaler dan de stilte’


De vraag is hoever ze haar luisteraars nog wil meevoeren in het labyrint van de muziekhistorie. Uiteindelijk is er zowel in de geschiedenis als in de muziek maar één beginpunt. En dat is de stilte. Maar dat zal ze niet ze erg vinden, want – zoals ze eens zei – ‘niets is muzikaler dan stilte’.
Aanbevolen opnamen
Lees en luister ook
In de spotlights Cecilia Bartoli
Top 10 Onbekende Barokcomponisten
Album van de week Aria’s van Graun
Top 10 Mezzosopranen
Muziek en Opera
Top 10 Operacomponisten






