Album van de week Ólafur Arnalds

Hij begon als drummer van hardcore punk en heavy metal, maar de IJslander Ólafur Arnalds viel voor het klassieke instrumentarium. Zijn nieuwe album is een ode aan zijn grootmoeder, die hem als kind opvoedde met de klanken van Frédéric Chopin.
Muziek als een traag open en dicht kierende deur
Punk en heavy metal, daar is niet al te veel ingewikkelds aan, vindt Arnalds. ‘Je schreeuwt iets tegen iemand en loopt vervolgens weg.’ Maar voor de wat paradoxalere gevoelens van de mens voldoen ze niet. In de muziek die hij maakte bij de Britse televisieserie Broadchurch moest Arnalds steeds dieper in situaties, karakters en onderlinge verhoudingen afdalen – het noodzaakte hem om zijn emotionele bereik als componist te verbreden, want hij moest alle kanten van het leven zien te verklanken. Het leverde de tegenpool van punk en heavy metal op, de noten gooien geen deuren dicht, maar zetten die op een nieuwsgierige kier, ze bewegen traag heen en weer in hun posten, de ene keer lijken ze zich te sluiten, maar dan waaien ze weer open, al is het nooit genoeg om precies te zien wat zich achter deze deuren bevindt. Daarvoor moet je als luisteraar bereid zijn om er doorheen te stappen.
Arnalds versterkt de verhalende en emotionele kracht van Chopin

Chopin rijst als een dolend spook in alle eenzaamheid voor je op
Als kind liet zijn oma Arnalds kennismaken met Chopin, een componist die zijn melancholieke aard, zijn heimwee, in noten vertaalde. De laatste jaren rijpte in Arnalds hoofd het idee om iets met deze muziek te doen, iets anders. Hij verbaasde zich erover dat bij klassieke opnamen alles altijd gericht is op het volmaakte. Arnalds wilde een minder gepolijste versie van Chopin, gespeeld op piano’s die hij in kroegen in Reykjavik vond, in ruimtes die niet geluiddicht waren; het gaat hem niet om technische perfectie, maar om de sfeer die Chopin oproept. Met de Duitse pianiste Alice Sara Ott schiep hij een eigen Chopin-universum. En het werkt. Chopin rijst in al zijn eenzaamheid voor je op, als een spook doolt hij door de muziek. Ongetwijfeld niet ieders smaak, maar Arnalds vindt wel een manier om te laten horen dat de Poolse componist van twee eeuwen geleden ook nu nog tot nieuwe muziek kan inspireren.
Lees en luister ook:
Playlist Piano Soundscapes
Playlist Yellow Lounge Soundscapes
Top 20 Filmmuziek
Focus Ludovico Einaudi
Meesterwerk Chopin Préludes
Meesterwerk De Vier Jaargetijden



