Legende Martha Argerich

82 is ze inmiddels, de Argentijnse pianiste Martha Argerich. Haar spel bruist nog altijd van passie. ‘Ik bezit een jeugdig temperament’, zegt ze, ‘niet in het leven, maar wel achter de piano.’
‘Op muziekavonden verstopte ik me onder de tafel’

Michelangeli leerde haar ‘de muziek van de stilte’
Toch bleef haar talent niet onopgemerkt. Er was ergens ook een verlangen om te musiceren. Ze kon niet(s) anders. Toen ze dertien werd, kregen haar ouders een diplomatieke post in Wenen, zodat zij in staat was om in Europa verder te studeren. Drie jaar en twee gewonnen concoursen verder begon Argerich aan een solo-carrière. Maar ze was er nog niet rijp voor. Een artistieke crisis weerhield haar drie jaar lang van optreden. Ze keerde terug naar de muzikale ‘schoolbanken’ bij twee beroemde pianisten: Arturo Benedetti Michelangeli en Friedrich Gulda.

De eigenzinnige Gulda was de man die haar vormde. Hij liet haar de humor in muziek ontdekken en leerde haar luisteren naar haar eigen spel, hoe moeilijk ze dat ook vond. Haar doorbraak kwam met de winst in het Chopin Concours van 1965. De 24-jarige Argerich blies daar iedereen van de stoel met haar muzikale instinct, haar charisma en haar impulsiviteit. Kranten schreven over ‘de zwarte panter van de piano’. Ook andere musici raakten in haar ban, zoals de jonge violist Gidon Kremer, met wie ze later zou gaan samenwerken. ‘Toen ik nog in Riga en Moskou woonde, was ik af gefascineerd door de platenhoezen van Martha’, vertelt hij in het boek Spraakmakende musici van Jan de Kruijff. ‘Je zag daarop alleen een stukje van haar neus en een grote haardos. Belangrijker nog was een optreden in Moskou. Dat was in de jaren zestig. Het maakte diepe indruk op me. Vooral haar temperament en haar spontaniteit troffen me.’
‘Als ik een fout maak, zal ik sterven’

Die angst heeft ook te maken met de benadering van de muziek, vond Kovacevich.
‘Weet je, Martha, er zijn zestienjarigen die het Derde Pianoconcert van Rachmaninov kunnen spelen. Maar dan is het alsof ze achter een typemachine zitten. Het is buitengewoon, maar als je het stuk met vuur wilt uitvoeren, dan wordt het gevaarlijk. En dat is wat wij doen.’
Dat is inderdaad wat Argerich als pianiste karakteriseert. Als ze komt, dan bewijst ze – om met een Amerikaanse recensent te spreken – ‘dat met de zondeval niet het hele paradijs verloren ging’. De zwarte panter mag nu grijs zijn, maar op zulke momenten laat ze zien en horen dat haar spel nog altijd een hypnotiserende kracht bezit.
Aanbevolen opnamen
Lees en luister ook
Album van de week Twee vrije geesten
Album van de week Barenboim & Argerich
Top 20 Pianisten
Playlist Meesterpianisten
Favorieten van Alexander Rinnooy Kan
Focus Chopin Concours
Componist Frederyk Chopin






