Legende David Oistrach

Violist David Oistrach groeide op in een politiek koude en duistere dictatuur. Maar zijn spel straalde van warmte en licht. Dat is te horen op de 22cd-box, met al zijn opnamen voor Deutsche Grammophon.
‘Enkel geven, en niets als tegenprestatie verwachten’

Maar leven in Odessa blijkt allerminst een sprookje. Aan alles is tekort: water, kolen, eten, medicijnen. Deserteurs stromen de stad binnen. De chaos regeert. Maar Paustovskij droomt van schoonheid, van het maken van kunst. ‘Wat een schrijver aan een geliefde geeft, geeft hij aan de hele mensheid. Ik geloofde heilig aan de betekenis van die moeilijk verklaarbare wet van geven en nemen: enkel geven, en niets als tegenprestatie verwachten, hoogstens een kleinigheid – een zandkorrel misschien – méér niet.’
Die laatste zin van Paustovskij kenmerkt ook het leven van David Oistrach, de puber die dan elders in Odessa door de viool aan het oorlogsgeweld probeert te ontsnappen.
‘Muziek was zijn enige venster met zonlicht’

Zijn viool klinkt hemels, liefdevol en warm – die suggereert in elk geval dat er ergens een mooier universum bestaat. Misschien droomt Oistrach daarvan als hij speelt. Hij lijkt in twee werelden te leven: achter de grauwe nevels van de werkelijkheid verschuilt zich de muziek. Paustovskij beschrijft in de woelige jaren twintig al hoe de mist alle geluiden in Odessa een andere, mysterieuze sfeer geven. ‘De nevel begrensde de wereld en beperkte mijn gezichtsveld tot een kleine kring. De mist dwong mij nauwkeuriger en langer naar deze dingen te kijken dan we gewoonlijk doen. Zodoende ontdekten we allerlei voorheen nooit opgemerkte details. De nevel had ook eigen geluiden, die ontstonden voordat hij optrok. Dan was er een vaag geritsel hoorbaar. Het water, fijn als stof, verzamelde zich tot druppels, die langs de zwarte boomtakken naar beneden gleden en zacht op de grond vielen. Later werd dit zachte geluid versterkt door een zuivere, langgerekte klank.’ Oistrach en zijn viool zouden zo in dat magische proza van Paustovskij kunnen opduiken.
Zijn angst is groot voor de nachtelijke klop op de deur

Naarmate hij ouder wordt, legt hij zich meer en meer toe op het dirigeren, onder meer van zijn zoon Igor Oistrach, die ook violist is. Hij vergt veel van lichaam en geest. Hij studeert vaak twaalf tot veertien uur per dag. In de vroege jaren zeventig krijgt hij een waarschuwingssignaal: een hartaanval. Lange tijd moet Oistrach rust nemen. Een jaar, waarin hij veel nadenkt en luistert naar muziek. ‘Ik moest veel duistere gedachten overwinnen’, zegt Oistrach tegen een Nederlandse interviewer. ‘Maar tenslotte ervoer ik de geneeskrachtige werking van muziek. Zonder muziek kan ik niet leven.’
Hij lijkt weer helemaal hersteld als Oistrach eind oktober 1974 aankomt in Amsterdam voor een cyclus van zeven Brahms-concerten, waarin hij zowel speelt als dirigeert. Op een nacht, terug in zijn hotel na een van die optredens in het Concertgebouw, sterft hij aan een tweede zware hartaanval.
‘Hij straalde een intense menselijkheid uit.’

De nieuwe generatie violisten horen in hem een ideale dienaar van de componisten die hij vertolkt, maar wel één met een uitgesproken karakter. Oistrach was intens en helder, die kleine, wat boerse man schiep een grote kunst. ‘Bij hem staat elke noot op zijn eigen logische plek in het muzikale universum’, schreef een musicoloog. Tal van componisten zagen in hem daarom ook een ideaal medium. Sjostakovitsj schreef twee vioolconcerten en een vioolsonate voor Oistrach. Ook Prokofjev, Myaskovsky en Katsjatoerian droegen werken aan hem op.
Zijn tijdgenoot, de violist Yehudi Menuhin, herinnerde zich Oistrach als ‘de zachtmoedigste, trouwste en hartelijkste mens die ik ooit heb ontmoet’. En Oistrachs spel was de volmaakte afspiegeling van dat karakter.
Aanbevolen opnamen
Lees en luister ook
Top 20 Violisten
Legende Mstislav Rostropovitsj
Componist Dmitri Sjostakovitsj
Top 10 Vioolconcerten
In de spotlights Janine Jansen
Album van de week Tsjaikovsky en Sibelius






