Het meesterwerk Fanfare for the Common Man

‘De gewone man knapte het vuile werk op in de oorlog’, vond de Amerikaan Aaron Copland. Vandaar dat hij hem een eerbetoon bracht in zijn Fanfare for the common man. Sindsdien is deze muziek het lijfstuk van Amerika.
Vice-president Wallace sprak over ‘de eeuw van de gewone man’

Zijn woorden inspireerden de componist Aaron Copland, die door dirigent Eugene Goossens van het Cincinati Symphony Orchestra was gevraagd om een korte fanfare, te spelen aan het begin van elk concert en bedoeld om het volk muzikaal moed in te spreken. Goossens had veel succes met zo’n verzoek aan Britse componisten gedurende de Eerste Wereldoorlog. Achttien Amerikanen schreven een fanfare voor hem in het seizoen 1942-1943. Maar alleen Fanfare for the common man van Copland weerstond de tand des tijds.
‘Het was de gewone man die in de oorlog het vuile werk deed’

De opdrachtgever Goossens was ingenomen met het resultaat. ‘De titel is net zo origineel als de noten’, liet hij de componist weten. ‘Ik denk zelfs dat het stuk zoveel indruk zal maken, dat de première om een betekenisvolle datum vraagt. Als het jou schikt, plannen we de fanfare op 12 maart 1943, twee dagen voordat de gewone man zijn inkomensbelasting moet betalen.’
En zo geschiedde.
Amerika ging aan de haal met Coplands fanfare
Na die gedenkwaardige première vond de Fanfare for the common man breed ingang bij het Amerikaanse volk. ‘Sinds dat moment hoorde ik het stuk vaak en in veel vormen’, zei Copland. ‘Door de band van de luchtmacht, maar ook door de popgroep Emerson Lake and Palmer. Ik moet bekennen dat ik de voorkeur geef aan het origineel.’
Amerika ging aan de haal met Coplands muziek. Donald Trump beklom er het podium mee na zijn verrassende verkiezingszege vorige week. Bob Dylan en de Rolling Stones openden er hun concerten mee. De fanfare klonk bij de eerste beëdiging van Barack Obama tot Amerikaanse president en bij de landing van Space Shuttle Endeavour, na zijn laatste vlucht. De New York Philharmonic speelde hem in Manhattan bij de opening van het 9/11 Museum, over de terroristische aanslagen van 11 september 2001. Sportclubs stoken er het supportersvuur mee op voorafgaand aan wedstrijden. De muziek wordt gespeeld om te treuren en te vieren, in de oervorm of als uiting van de eigentijdse cultuur.
De common man keert terug in de Derde Symfonie

In de slotjaren van de oorlog vroeg de dirigent Serge Koussevitsky of Copland een nieuwe symfonie wilde schrijven voor zijn Boston Symphony Orchestra. Deze Derde Symfonie die in 1946 in première ging, weerspiegelde, zo vond Copland, ‘de euforische geest van het land in die tijd’. Het werd zijn langste werk. En voor het slotdeel greep hij terug op het centrale thema van zijn beroemde Fanfare for the common man. In de symfonie weerklonken gevoelens van heroïek en optimisme. Het was de Verenigde Staten ten voeten uit. ‘Deze symfonie’, zei Leonard Bernstein, ‘is een Amerikaans monument, net zoals het Washington Monument of de Lincoln Memorial.’ En dat allemaal met dank aan die beroemd fanfare.
Lees en luister ook
Focus Klassiek in het Witte Huis
Playlist Best of America
Top 10 Componisten uit de 20e eeuw
Album van de week Alisa Weilerstein
Top 10 Natuur in muziek
Muziek en Pianoles van Chilly Gonzales
De vergelijking Rhapsody in blue



