De vergelijking Brahms

Johannes Brahms was er helder over: hij schreef Ein Deutsches Requiem niet voor de doden, maar voor de levenden. Hij wilde dat zijn noten dienden als troost.

Ook toen al was het requiem, de katholieke dodenmis, een eeuwenoud genre op Latijnse tekst. De naam vloeit voort uit de openingszin: Requiem aeternam dona eis, Domine (Geef hun eeuwige rust, O Heer). Aan die traditie gaf Brahms een
eigenzinnige draai. Uit de Lutherbijbel sprokkelde hij Duitse teksten bij elkaar
We verkennen het stuk via drie opnames. Mariss Jansons en het Koninklijk Concertgebouworkest leveren de recentste versie. Die van Otto Klemperer en het Philharmonia Orchestra gooit hoge ogen sinds het verschijnen in 1961. John Eliot Gardiner en het Orchestre Révolutionnaire et Romantique vertegenwoordigen de ‘authentieke’ stroming, die zich baseert op historische instrumenten en bronnen.
Mariss Jansons (opname 2012)

Bariton Gerald Finley steekt kordaat van wal in deel 3, ‘Herr lehre doch mich’. Zelfbewust spreekt hij God aan: ‘Laat mij weten hoe vergankelijk ik ben’. In deel 6, ‘Denn wir haben hie keine bleibende Statt’, krijgt hij ook mildere passages te zingen (vanaf 1:14). Ze passen bij het ‘geheim’ dat hij openbaart: de mens kan de dood overwinnen. Vanaf 4:24 zingt het koor dan ook uitdagend: ‘Dood, waar is je angel?’
Otto Klemperer (opname 1961)

Dietrich Fischer-Dieskau werd vooral bekend als herontdekker van de 19de-eeuwse liedkunst. Dat in hem ook een prima operazanger school, wordt duidelijk in deel 6 (vanaf 2:34). Op Wagnersterkte effent hij het pad voor het koor dat vertelt van het bazuingeschal waarmee Het Laatste Oordeel begint.
John Eliot Gardiner (opname 2008)

Het Monteverdi Choir, gepokt en gemazeld in barokmuziek, klinkt transparanter dan de koren van Jansons en Klemperer. Hoor hoe vastberaden de zangers de treurmars van deel 2 binnenstappen (1:02). Aan deel 4, ‘Wie lieblich sind deine Wohnungen’, geven ze een lichtheid die je niet snel met Brahms associeert.
De vergelijking
Val je voor de historische aanpak van Gardiner, dan kun je ook je licht opsteken bij oude-muziekcollega’s als Nikolaus Harnoncourt en Philippe Herreweghe. Maestro’s als Herbert von Karajan en Sergiu Celibidache leveren een conventionelere, maar niet minder bezielde Brahms. Liever een jeugdiger dirigent? Dan dienen Hervé Niquet en Yannick Nézet-Séguin zich aan.
Aanbevolen opnamen
Lees en luister ook
Top 10 Motiverende en inspirerende muziek
Het meesterwerk Requiem van Mozart
Playlist Troost
Top 10 Begrafenismarsen
Het meesterwerk Requiem van Faure
Playlist Requiem
Top 10 Een vreemde dood





