Het meesterwerk Leçons de Ténèbres

Hoewel de Klaagliederen van Jeremia allesbehalve vrolijk stemmen en de bijbehorende muziek er vaak nog een treurig schepje bovenop doet, zijn de composities op deze teksten na de passies van Johann Sebastian Bach de meest gehoorde werken gedurende de lijdenstijd. De beroemdste, en ongetwijfeld ook mooiste, is de Leçons de Ténèbres (lessen van de duisternis, of beter: lessen van de donkere Metten) van François Couperin. Omdat een Leçons-Meezingconcert voorlopig nog niet aan de orde lijkt, is een lofzang op dit meesterwerk wel op zijn plaats.

Klaagliederen
‘De straten van Jeruzalem, eens vol met mensen, liggen er nu verlaten bij. Als een verdrietige weduwe zit zij daar eenzaam neer. Zij treurt. Die eens de koningin van volkeren was, is nu een slavin.’
Zo beginnen de Klaagliederen, misschien wel het meest sombere en duistere Bijbelboek van het Oude Testament. Het begrafenislied over de overwonnen stad Jeruzalem is een soort ooggetuigenverslag van de profeet Jeremia. Wie troost zoekt in deze teksten, heeft een uitdaging. Slechts ergens in het vijfde en laatste hoofdstuk waar Jeremia in een gebed over de puinhopen uitkijkt en reikt naar zijn God is een sprankje hoop en het vermoeden van een troostende schouder te vinden. Verder zijn de Klaagliederen één grote waarschuwing aan de mensheid dat Gods oordeel over de menselijke zonde nimmer uitblijft. Voer voor componisten derhalve die van oudsher de taak hadden de boodschap pakkend over te brengen aan het minder belezen Godvrezende volk.
Inspiratie voor componisten

Al sinds de middeleeuwen zijn de Klaagliederen daarom een inspiratie voor componisten en verschenen er werken onder de titel Threni of gebaseerd op deze Bijbeltekst. Waar de Middeleeuwse componisten nog anoniem bleven, waren het in de zestiende eeuw onder anderen Heinrich Isaac, Pierre de La Rue, Tomás Luis de Victoria, Orlando di Lasso en Giovanni Pierluigi da Palestrina die meesterlijke composities op basis van de Klaagliederen afleverden. Ook in Engeland lieten componisten als William Byrd en Thomas Tallis zich niet onbetuigd. Terwijl de doemteksten van Jeremia in de negentiende eeuw weer minder populair waren, voegden in de twintigste eeuw componisten als Ernst Krenek (Lamentatio Jeremiae prophetae), Igor Stravinsky (Threni) en ook Leonard Bernstein (Symphony no. 1 ‘Jeremiah’, met in het derde deel een mezzosopraan die delen uit de Klaagliederen zingt) belangwekkende werken aan de canon toe.
Kleine bezetting

Operaspektakel

Bovendien had men in het Frankrijk van die tijd de gewoonte om de operahuizen in de dagen voor Pasen te sluiten en vervolgens uitvoeringen te regelen van religieus getinte werken met grote solisten in de hoofdrol. Couperins Leçons werden zo waarschijnlijk niet alleen aan het hof uitgevoerd, maar ook in de abdij van Longchamps, waar het publiek welkom was. Omdat Couperin dicht bij de Italiaanse operastijl blijft, werden zijn Leçons de Ténèbres een instant succes.
Dicht op de huid van de emotie

De drie Leçons de Ténèbres van Couperin zijn ongetwijfeld te moeilijk om zo tot het collectief geheugen door te dringend at een meezingconcert tot de opties behoort, maar deze drie werken vormen zeker in de dagen voorafgaand aan Pasen een meesterlijke begeleiding bij enige bezinnende gedachten en zijn bovendien door de kracht en de onderliggende emotie een blijvend genot om naar te luisteren.
Aanbevolen opnamen
Lees en luister ook
Het meesterwerk Matthaeus Passion
Focus Stabat Mater
Top 10 Treurige muziek
Focus Francois Couperin
De vergelijking Johannes Passion
In de spotlights Christophe Rousset







