Favorieten van Tijl Beckand

Vanaf eind maart zijn er op televisie weer zes nieuwe afleveringen te zien van het AVROTROS-programma De Tiende van Tijl. In deze vierde reeks richt de presentator onder meer een monument op voor vergeten instrumenten, kraakt hij muzikale codes en portretteert zes Europese operahuizen, met elk een eigen verhaal.
Het mysterie achter de veertien noten uit De Nieuwe Wereld van Dvořák

Meer van zulke muzikale mysteries komen in deze reeks van De Tiende van Tijl langs. ‘Bijvoorbeeld de vraag’, zegt Beckand, ‘waarom Antonin Dvořák in zijn beroemde Negende Symfonie, “De Nieuwe Wereld”, welgeteld veertien noten schrijft voor de tuba in het langzame deel. Zeven in het begin en zeven aan het slot ervan. Mooie noten, hoor, daar niet van, maar toch… het lijkt een beetje zinloos. Er doen twee verhalen over de ronde. In het eerste had Dvořáks vrouw een affaire met de tubaïst, en nam de componist op deze manier wraak. In de tweede lezing was het juist Dvořák die er een verhouding op nahield met de echtgenote van de blazer. Met die veertien noten zorgde hij ervoor dat de tubaïst bij de repetities moest zijn. Wat hem dan de gelegenheid gaf zijn minnares ongestoord te bezoeken.’
‘Franklin vond de glasharmonica uit en schreef de Amerikaanse onafhankelijkheidverklaring’

De glasharmonica had bewonderaars en vijanden. De violist Niccolo Paganini noemde haar het ‘engelachtige orgel’. Maar sommige Duitse steden verboden het instrument aan het begin van de negentiende eeuw: het zou dieren angst aanjagen, vroeggeboorten veroorzaken en bespelers ervan tot waanzin drijven. En zo stierf het gezang van de glasharmonica uiteindelijk langzaam weg. ‘Al zijn er nog wel wat musici die haar bespelen’, zegt Beckand.
‘De opera in Warschau kreeg een speciale gang voor communistische kopstukken’

Elk operahuis kent wel een bewogen geschiedenis. Bombardementen in de Tweede Wereldoorlog veranderden de theaters in Hamburg en Warschau in spookachtige ruïnes. ‘Bij de herbouw van het Poolse operahuis – dat pas in 1965 heropende – werd er een speciale tunnel aangelegd waardoor communistische kopstukken ongestoord naar hun loges konden lopen. De politieke leiders die hun mond altijd vol hadden over het volk, wensten dat volk niet te ontmoeten. We mochten die gang helaas niet filmen. “Misschien heb ik hem nog eens nodig”, zei de directeur.’
‘Nederland vond een operahuis elitair, elders zijn ze er trots op’
Hamburg en Warschau waren niet de enige operahuizen die aan de vlammen ten prooi vielen, in Barcelona brandde zo’n twintig jaar geleden het Liceu af, waarna de inwoners van de stad miljoenen bij elkaar brachten om het theater in al zijn glorie te herbouwen. Er waren indrukwekkende beelden van de zingende sopraan Montserrat Caballé te midden van de smeulende puinhopen.
‘Al die operahuizen verrezen tenslotte weer uit de as’, zegt Beckand. ‘Meestal omdat de bevolking dat wilde. Hoe anders ging dat hier in Nederland, waar geen operahuis was, tot de komst van de Amsterdamse Stopera halverwege de jaren tachtig van de vorige eeuw. Dat stuitte op tegenstand. Sommige omwonenden kieperden bouwketen in de Amstel of richtten andere vernielingen aan uit protest. Een operahuis vond Nederland veel te elitair. Elders heerst een ander gevoel. Daar is de bevolking trots op zijn muziektheater. In Hamburg komen regelmatig duizend mensen naar de repetities.’
Stem op jouw favoriete fragmenten
De Tiende van Tijl is te zien vanaf donderdag 26 maart bij AVROTROS op NPO2 om 20.25 uur.
Op 7 mei eindigt dit seizoen met een compilatie van de mooiste fragmenten uit seizoen 1 tot en met 3.
Stem op jouw vijf favoriete fragmenten en help Tijl bij de samenstelling van deze uitzending!
Lees en luister ook
Top 24 Tijl Beckand
Top Hits Tijl Beckand
Meesterwerk Chopin Préludes
Playlist H2Opera
Column Tijl Beckand
Top 20 Cellowerken



