Het meesterwerk Chopin Préludes

‘Elke Prélude van Chopin is een klein wonder’, zei Nederlands beste pianopedagoog Jan Wijn ooit. De Poolse componist beschreef vierentwintig werelden, die samen een mysterieus heelal vormen.
De liefde voor Bach inspireerde Chopin

De vrolijke kwajongen werd zwaarmoedig

En dan was er ook nog de heimwee naar Polen, dat in opstand kwam tegen de Russen, toen Chopin op zijn negentiende in Wenen verbleef. Hij zou er nooit meer terugkeren. Uiteindelijk belandde hij in Parijs, waar hij ging behoren tot de kunstenaarskringen, die de salons van de rijken opsierden. Een paar ongelukkige liefdes verder ontmoette hij er de romanschrijfster George Sand, met wie hij acht jaar samen zou zijn. Niet lang na hun ontmoeting begon Chopin aan zijn Préludes. Hij voltooide ze in een klooster op Mallorca, waar hij en Sand in de wintermaanden van 1838 en 1839 verbleven, zodat hij kon aansterken. Maar het regende er vrijwel onophoudelijk, waardoor zijn ziekte verergerde. In zijn vijftiende, bijgenaamd Regendruppel, zou hij die eindeloze buien verklanken. (start filmpje op 0’57”)
Een mysterieus heelal waarin de luisteraar eindeloos kan dwalen
Binnen de nalatenschap van Chopin nemen de Préludes voor veel pianisten een speciale plek in. Elk ervan vertegenwoordigt een wereld op zich – een karakter, een stemming of verhaal. Maar samen vormen ze ook weer een geheel, een mysterieus heelal, waarin luisteraars en pianisten eindeloos kunnen dwalen, zonder dat zij zich ooit hoeven te vervelen. De vergelijking met een universum komt niet uit de lucht vallen. In deze stukken gaf Chopin blijk van zijn bewondering voor de Préludes uit Bachs Wohltemperierte Klavier. ‘Bach veroudert nooit’, vond Chopin. ‘De structuur van zijn werk lijkt op die van volmaakt getekende geometrische figuren, waarin alles op zijn plaats valt en geen lijn teveel is.’ In zijn Eerste Prélude bracht Chopin dan ook een duidelijk eerbetoon aan zijn grote voorganger.

De Préludes kennen inktzwarte nachten en zonovergoten dagen
Sommige Préludes zijn van intense duisterheid, maar Chopins heelal kent behalve de nacht ook de zonovergoten dag – het is niet alleen somberheid die de klok slaat. De Vijfde juicht, de Zevende is een ‘lieflijke oase’, de Elfde is het beroemde schilderij La Primavera van Botticelli in muziek. En zo wisselen de stemmingen elkaar af. ‘Chopin heeft in zijn Préludes’, schrijft biograaf Camille Bourniquel, ‘het meest omvattende overzicht gegeven van al zijn vermogens, idealen en verlangens, zonder zichzelf te kijk te zetten of zichzelf te herhalen. Telkens dringt hij door tot de kern van zijn mens-zijn.
Lees en luister ook
Componist in werken Johann Sebastian Bach
Playlist Het beste van Bach
Kijk Daniil Trifonov
Kijk The Chopin Project
Focus Chopin Concours
In de spotlights Yundi




