Top 10 Klassieke muziek in reclame

© Geesink studio

Klassieke muziek klinkt niet alleen in de concertzaal. Ook films, series en commercials maken dankbaar gebruik van het klassieke repertoire. Daarom deze week in de Top 10 met klassieke reclamemuziek.

ster 220Irritant?

Bijna iedereen vindt reclames uiterst irritant. Op deze (ongewenste) onderbrekingen zit vaak niemand te wachten, zeker niet als je net lekker in een film of programma zit. Wegzappen die hap. Toch hoeven reclames niet vervelend te zijn. Een goede reclame kan prikkelen, grappig zijn of emotioneren. Muziek kan daarbij helpen en net dat beetje ‘extra’ toevoegen. Ook klassieke muziek is ruim vertegenwoordigd in de reclamewereld, met als gevolg dat sommige stukken bekender zijn van de commercial, dan uit de concertzaal. Asjemenou! (zoals Loeki het zou zeggen). Ken jij alle reclames uit deze top tien? Laat ons weten welke er nog missen!


Smetana Ma Vlast MoldauBar le duc

Deze waterreclame heeft een goede keus gemaakt met Smetana’s Vltava – De Moldau – uit de cyclus Má Vlast. Dit symfonische gedicht stelt namelijk een tocht over de rivier De Moldau voor, die ons door heel Bohemen voert. Uiteraard laat de commercial slechts een klein gedeelte uit dit muzikale gedicht horen, de volledige reis duurt langer en voert langs verschillende levendige taferelen. Het is niet moeilijk om ze met deze muziek voor je te zien – de lage strijkers beelden de golven uit terwijl de violen het opdoemende landschap schilderen. Tijl Beckand vertelt je er alles over.


Lakme DelibesVeilig verkeer Nederland

Deze heftige reclame heeft geen woorden nodig. Muziek en beeld roepen mooie herinneringen op, maar deze herinneringen krijgen helaas een abrupt einde, de volgende pagina in het fotoboek blijft zwart. Het prachtige Bloemenduet uit Leo Delibes’ opera Lakmé sterft uit wanneer het noodlottige ongeluk plaatsvindt. Ook Lakmé, de hoofdpersoon uit de gelijknamige opera, verliest uiteindelijk haar leven, al is daarvan in dit betoverende duet nog geen sprake. Met dit contrast tussen schoonheid en stilte bereikt de commercial het gewenste effect, maar gruwelijk is het wel.


Rieu Royale Kroning Koning WalsBavaria Malt

Koning van de wals André Rieu is in deze reclame lekker op dreef en bestuurt daadwerkelijk een stoomwals! De vrolijke violist lijkt terug in de tijd te zijn gegaan (eind 19e eeuw) en bouwt hier een feestje met de Tweede Wals uit Sjostakovitsj’ Tweede Jazzsuite. Twee arbeiders kunnen het niet laten en doen mee. Ondertussen ‘walst’ Rieu met zijn machine en muziek over enkele biertjes heen, die één voor één uit elkaar spatten. Maar dit gebeurt niet bij een blikje Bavaria Malt. Het alchohol-arme biertje blijkt toch sterker dan verwacht.


Johann Strauss Tritsch Tratsch walzenT-mobile

De Tritsch Tratsch Polka van Johann Strauss is een dans in een snelle, vrolijke tweekwartsmaat die begint met een actieve opmaat. ‘Tritsch tratsch’ zou kunnen verwijzen naar geroddel, iets wat de Weense bevolking in Strauss’ tijd maar al te graag deed, of naar het gelijknamige humoristische tijdschrift. Er gaan zelfs stemmen op dat het werk naar een druk hondje is vernoemd. Hoe dan ook, de polka is snel, vluchtig en vliegt alle kanten op – net als het racespel dat Ali B & Brownie spelen. Of gaat het om de snelheid van het mobiele netwerk van T-mobile?


RigolettoDr Oetker

Laat de aria La donna è mobile aan een willekeurig persoon horen en de kans is groot dat die niet aan Verdi’s Rigoletto, maar aan pizza denkt! Het Duitse Dr. Oetker (uitgesproken als Ùt-ker) wilde met deze reclame een Italiaanse sfeer oproepen, en dat is ze goed gelukt. Toch heeft de galante en romantische heer in de commercial weinig te maken met deze canzone (níet ‘calzone’!), waarin vooral de wispelturigheid van vrouwen bezongen wordt. In de context van deze commercial zorgt de muziek desondanks voor een sfeer van stijl en klasse. En voor een onuitwisbare herinnering.


lka dvorak symphsConcertgebouw

Een open deur, maar eentje die in dit rijtje niet mag ontbreken. In deze commercial staat Dvorak’s Negende Symfonie – Uit de Nieuwe Wereld – centraal. Toepasselijk, want het jonge meisje uit de reclame betreedt daadwerkelijk een nieuwe wereld, die van de klassieke muziek. Met deze compositie moest de Tsjechische componist ‘de weg naar het beloofde land wijzen’, zoals hij aan een vriend schreef. Symbolischer kun tje het bijna niet krijgen.



Tijl Loves Klassiek Sleutel SchatkamerLevi’s

Met een spijkerbroek van Levi’s bereik je vrijheid. Dat lijkt deze reclame ten minste te willen zeggen. Vreemd genoeg is de compositie die we horen alles behalve vrij, aangezien het onderliggende ritmische en harmonische patroon nogal dwingend is. Drukt deze zwaar georkestreerde versie van Handels Sarabande (uit zijn Vierde Suite) niet eerder beklemming uit? Maar misschien verklaart Levi’s de muziekkeuze met de interpretatie die Tijl Beckand eraan geeft: ‘Muziek met ballen. Sterk en zeker voortschrijdend, met vaste passen je eigen weg volgend die je brengt waar je wilt zijn.’


Rossini overtures ouvertureGrand’Italia

In deze reclame wordt een leuke analogie getrokken tussen koken en musiceren. Met de sausen van Grand’Italia kun je een heuse pasta-symfonie maken – iedereen kan zich een pasta-maestro voelen. Toch horen wij hier net iets anders, namelijk de overture uit Rossini’s opera William Tell. Geen symfonie. Al moet gezegd worden dat de componist Berlioz deze opera wel als symfonie bestempelde, maar dat was eigenlijk als een belediging bedoeld. Het mag de pret niet drukken. Met deze heerlijke muziek werkt de commercial smaakmakend.


Prokovief Romeo en Julia JulietChanel

Een bijna kunstzinnige reclame die wat surrealistisch aandoet – het product komt met drie seconden nauwelijks in beeld. En dat voor een reclame die indertijd meer dan een miljoen franc kostte. Een vrouwenkoor schreeuwt ‘Egoist’, de naam van Chanels mannenluchtje, en andere teksten uit Pierre Courneille’s theaterstuk Le Cid. Ondertussen klinkt de Ridderdans uit Prokofiev’s ballet Romeo en Julia. Het geheel zorgt voor een misschien wat verwarrend filmpje, maar de commercial blijft je wel bij. En is dat uiteindelijk niet de bedoeling van reclame?


Vivaldi Amor SacroTempo Team

Na een woest rockconcert en een misschien nog wel woestere afterparty ruimen de bandleden netjes hun (zowat vernietigde) kamer op. Waarom? Kijk zelf maar. Symbool voor de rust en beschaving van het schoonmaakproces is Vivaldi’s devote Nulla in Mundo Pax Sincera. Dit motet bezingt de imperfectie van de wereld, en dat er zonder leed ook geen geluk kan zijn. Verder verhaalt deze aria over de verlossing die Jesus bracht door zich te laten kruisigen en adviseert zij ons om verleidingen te weerstaan.


Aanbevolen opnamen

lka hope hollywoodlka ballet highlightspl tv movie


film 220Lees en luister ook