Top 10 Claude Debussy

getekend portret Debussy

Het leven van componist Claude Debussy in tien werken.

1. Deux Arabesques (1888/1891)

Twee betoverende miniaturen, die in het hart wonen van de negentiende-eeuwse pianotraditie, zoals die in de Parijse salons ontstond. De eerste vloeit zacht met een vreugdevolle melodie. De tweede kent vooral pittige ritmes.


2. Suite Bergamasque (1890, herzien 1905)

Iconisch pianowerk in vier delen, waarvan drie gestileerde dansen (Prélude, Menuet en Passpied) en het verrukkelijke Clair de Lune, dat vooruitloopt op de nevelige en schilderachtige sferen uit zijn latere werk.


3. Strijkkwartet (1893)

Het sensuele samenspel en de opwindende nieuwe ritmes maakten van dit kwartet een revolutionair werk, dat door tijdgenoten nauwelijks werd begrepen, maar daarna des te beter. Met deze muziek bevrijdde Debussy het strijkkwartet uit de ketenen van oude en vastgeroeste tradities, vond modern componist Pierre Boulez.


4. Prélude à l’après-midi d’un faune (1894)

Debussy liet zich inspireren door een gedicht van Mallarmé over een faun – een kruising tussen mens en bok – die dagdroomt in de lome middagzon. Het stuk zindert, en blijft een van de duidelijkste voorbeelden van Debussy’s impressionistische stijl, waarin licht en het gevoel van het moment regeren.


5. Nocturnes (1899)

Drie magische orkeststukken – Nuages (wolken), Fêtes (feesten) en Sirènes (sirenen) – waarin Debussy, in eigen bewoordingen, ‘de verschillende klanken van muzikale kleuren’ onderzoekt.


6. Pelléas et Mélisande (1902)

Zijn enige opera over een tragische liefdesdriehoek die eindigt in de dood van Mélisande. De muziek stroomt sereen en mystiek voort, als een Wagneriaanse rivier. Zijn Italiaanse collega Puccini vond de muziek ‘mistroostig en zwaar als het habijt van een Franciscaan’.


7. La Mer (1905)

Drie symfonische schetsen die laten zien hoe treffend Debussy het spel van het licht op de golven en de zee als fenomeen kon vangen in noten.


8. Children’s Corner (1908)

Betoverende herinneringen aan de kindertijd, met vreemde titels, zoals de Golliwog’s Cake-walk. Hij schreef het werk voor zijn dochter en noteerde op de titelpagina: ‘Voor mijn lieve, kleine Chouchou met haar vaders vriendelijke verontschuldigingen voor wat nu volgt.’


9. Préludes, Eerste Boek (1910)

Twaalf baanbrekende pianostukken, met nieuwe en ingenieuze vondsten. Volgens andere pianisten kon Debussy op het instrument combinaties van klanken voortbrengen die nog niemand ooit had gehoord.


10. Vioolsonate (1917)

Het slotdeel van deze sonate bevat een thema dat volgens Debussy zo moet worden gespeeld dat ‘het idee klinkt als het beeld van een slang die in zijn eigen staart bijt’.


debussy preludeLees en luister ook